دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

زهرا بهمنش، ۱۴۰۴

اثربخشی ذهن اگاهی بر سرمایه روانشناختی و سازمان یافتگی شخصیت در جوانان دارای اعتیاد به مواد مخدر در شهرستان اسفراین

پژوهش حاضر با هدف اثربخشی ذهن اگاهی بر سرمایه روانشناختی و سازمان یافتگی شخصیت در جوانان دارای اعتیاد به مواد مخدر در شهرستان اسفراین انجام شد. این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه جوانان مراجعه‌کننده به مراکز ترک اعتیاد و مشاوره‌ای در بازه زمانی اسفند ???? تا اردیبهشت ???? بوده است. نمونه‌گیری به روش در دسترس و به‌صورت داوطلبانه از میان واجدین شرایط انجام شد. حجم نمونه نهایی شامل ?? نفر (?? نفر گروه آزمایش و ?? نفر گروه کنترل) بوده که گروه آزمایش طی ? جلسه ?? دقیقه‌ای آموزش ذهن‌آگاهی بر اساس پروتکل بُوِنز و مارلات (2011) مداخله دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز(2007) و پرسشنامه سازمان‌یافتگی شخصیت کرنبرگ و کلارکین (1995) بوده است. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و تحلیل کوواریانس تک‌متغیره (ANCOVA) به‌منظور بررسی اثر مداخله استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی به‌طور معناداری باعث بهبود نمره کل سرمایه روانشناختی و سازمان‌یافتگی شخصیت در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (سطح معناداری p<0.05). همچنین، در برخی مؤلفه‌های سرمایه روانشناختی نظیر خودکارآمدی و امید تأثیر مداخله بارزتر بوده است. بر این اساس، می‌توان نتیجه گرفت که ذهن‌آگاهی می‌تواند به عنوان یک راهبرد درمانی مکمل در توان‌بخشی روانی اجتماعی افراد دارای اختلال اعتیاد مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها: کلید واژگان: ذهن اگاهی - سرمایه روانشناختی - سازمان یافتگی شخصیت - جوانان - اعتیاد به مواد مخدر.

Thesis:

The Effectiveness of Mindfulness on Psychological Capital and Personality Organization in Young Adults with Substance Addiction in Esfarayen County

The present study aimed to investigate the effectiveness of mindfulness training on psychological capital and personality organization among young individuals with substance addiction in Esfarayen County. This research employed a quasi-experimental design with pre-test and post-test and a control group. The statistical population included all young individuals referred to addiction treatment and counseling centers during the period from March 2023 to May 2024. The sample was selected using an available sampling method and voluntarily among qualified individuals. The final sample consisted of 30 participants (15 in the experimental group and 15 in the control group). The experimental group received 8 sessions of 60-minute mindfulness training based on the protocol by Bowen & Marlatt (2011). The research instruments included the Psychological Capital Questionnaire (Luthans, 2007) and the Personality Organization Questionnaire developed by Kernberg and Clarkin (1995). Data were analyzed using Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) and Univariate ANCOVA to examine the effect of the intervention.The results showed that mindfulness training significantly improved the total scores of psychological capital and personality organization in the experimental group compared to the control group (p < 0.05). Moreover, the intervention had a more pronounced impact on certain components of psychological capital, such as self-efficacy and hope. Therefore, it can be concluded that mindfulness can serve as an effective complementary therapeutic strategy for the psychological and social rehabilitation of individuals with substance use disorders.

Keywords: Keywords: Mindfulness – Psychological Capital – Personality Organization – Youth – Substance Addicti