دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

عبدالله زمندی، ۱۴۰۴

ساخت و اعتباریابی مقیاس نفوذآرمانی مدیران و ارزیابی وضعیت آن در مجتمع¬های آموزشی

چکیده: این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس نفوذآرمانی مدیران و ارزیابی وضعیت آن در مجتمع های آموزشی صورت گرفت. این پژوهش از حیث هدف در زمره پژوهش توسعه ای و از حیث روش، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعة آماری در این پژوهش، معلمان (کلیه نیروهای رسمی و پیمانی) دو مقطع ابتدایی و متوسطه مجتمع های آموزشی سبزوار در سال تحصیلی 04-1403 بودند که تعداد آنان با توجه به آماری که اداره آموزش و پرورش سبزوار در اختیار قرار داده، 135 نفر بوده که با استفاده از جدول مورگان، 110 نفر (بعلت ریزش 100 نفر) به عنوان نمونه با استفاده از شیوة نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. جهت سنجش روایی مقیاس نفوذ آرمانی، از روایی محتوایی، روایی همگرا و تحلیل عاملی استفاده شد. روایی محتوایی توسط 6 نفر از اساتید بررسی شد. جهت سنجش روایی همگرا از خرده مقیاس نفوذ آرمانی در پرسشنامه اطهری(1388)که رهبری تحولی مدیران را سنجیده بود، استفاده شد. همچنین تحلیل عاملی اکتشافی صورت گرفت. ابتدا پرسشنامه محقق ساخته نفوذ آرمانی مدیران ساخته شد و از روایی محتوایی، سازه همگرا و تحلیل عاملی استفاده شد. پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ انجام گردید. در نهایت مولفه های آن استخراج و در اختیار معلمان قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار Spss28 تحلیل و معیارهای توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش ارائه و سپس با کمک نرم افزار Smart PLS و اجرای معادلات ساختاری نتایج به دست آمده ارایه گردید. نتایج نشان ‌داد که همبستگی مقیاس محقق‌ساختة نفوذ آرمانی و مقیاس نفوذ آرمانی اطهری 88/0 (05/0 ›P) و رابطة آنها‌ در سطح 001/0 معنادار می‌باشد. تحلیل عاملی اکتشافی، نفوذ آرمانی را در چهار مولفة الگودهی نقش، بصیرت و چشم‌انداز، احترام و ارزش‌های اخلاقی دسته‌بندی نمود. همچنین در نتایج تحلیل عاملی تاییدی، میزان شاخص‌های برازش میزان AGFI ،NNFI ، CFI ، AGFI ، NFI و RMSEA به ترتیب 68/0، 98/0، 98/0، 64/0، 97/0 و 99/0 به دست آمد. برای محاسبة پایایی مقیاس نفوذ آرمانی از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که 97/0 به دست آمد. بر این اساس، مقیاس محقق‌ساختة نفوذ آرمانی از پایایی بالایی برخوردار می‌باشد.

کلیدواژه‌ها: کلمات کلیدی: نفوذ آرمانی؛ ارزش‌های اخلاقی؛ بصیرت و چشم‌انداز؛ احترام و الگوی‌نقش.

Thesis:

Construction and validation of the scale of ideal influence of managers and assessment of its status in educational complexes

This research was conducted with the aim of constructing and validating the scale of ideal influence of managers and assessment of its status in educational complexes. This research is a developmental research in terms of its purpose and a descriptive-survey in terms of its method. The statistical population in this research was teachers (all official and contractual staff) of both primary and secondary levels of Sabzevar educational complexes in the academic year 1403-04. According to the statistics provided by the Sabzevar Education Department, their number was 135 people. Using the Morgan table, 110 people (due to the dropout of 100 people) were selected as a sample using the simple random sampling method. Content validity, convergent validity, and factor analysis were used to assess the validity of the scale of ideal influence. Content validity was examined by 6 professors. To measure convergent validity, the ideal influence subscale in the Athari questionnaire (2009) that measured the transformational leadership of managers was used. Exploratory factor analysis was also conducted. First, a researcher-made questionnaire of ideal influence of managers was created and content validity, convergent construct, and factor analysis were used. Its reliability was performed using Cronbach's alpha. Finally, its components were extracted and provided to teachers. The collected data were analyzed using Spss28 software and descriptive criteria related to the research variables were presented, and then the results obtained were presented with the help of Smart PLS software and structural equations. The results showed that the correlation between the researcher-made ideal influence scale and Athari's ideal influence scale was 0.88 (P ? 0.05) and their relationship was significant at the 0.001 level. Exploratory factor analysis categorized ideal influence into four components: role modeling, insight and perspective, respect, and ethical values. Also, in the results of confirmatory factor analysis, the fit indices of AGFI, NNFI, CFI, AGFI, NFI, and RMSEA were obtained as 0.68, 0.98, 0.98, 0.64, 0.97, and 0.99, respectively. Cronbach's alpha method was used to calculate the reliability of the ideal influence scale, which was obtained as 0.97. Accordingly, the researcher-made scale of ideal influence has high reliability.

Keywords: Keywords: Ideal influence; ethical values; insight and perspective; respect and role modeling