دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

الهام قزی، ۱۴۰۴

اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کیفیت خواب و کیفیت زندگی دختران متوسطه دوم در شهر سبزوار

هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کیفیت خواب و کیفیت زندگی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در شهر سبزوار بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش‌شناسی، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل نابرابر انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر سبزوار در سال تحصیلی ????-???? بود، که نمونه آماری این پژوهش از میان آن‌ها ?? نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (?? نفر) و کنترل (?? نفر) گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ (????)، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (فرم ?? سؤالی، ????) و برنامه آموزش گروهی تنظیم هیجان (گراس، ????) بود. داده‌ها با بهره‌گیری از نرم‌افزار SPSS-?? و به روش‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون لون و تحلیل کوواریانس) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آزمون کوواریانس نشان داد که آموزش تنظیم هیجان منجر به بهبود معنادار کیفیت خواب و ارتقای کیفیت زندگی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردید (p

کلیدواژه‌ها: آموزش تنظیم هیجان، کیفیت خواب، کیفیت زندگی

Thesis:

The effectiveness of emotion regulation training on sleep quality and quality of life of high school girls in Sabzevar city

Abstract(include summary, goals, executive ways and results): Abstract The aim of the present study was to investigate the effectiveness of emotion regulation training on sleep quality and quality of life of high school students in Sabzevar city. This research was applied in terms of purpose and quasi-experimental in terms of methodology with a pre-test-post-test design and unequal control group. The statistical population of the study included all female high school students in Sabzevar city in the academic year ????-????, from which the statistical sample of this study was ?? people selected by convenience sampling method and randomly assigned to two experimental groups (?? people) and control (?? people). The instruments used included the Pittsburgh Sleep Quality Questionnaire (????), the World Health Organization Quality of Life Questionnaire (??-question form, ????), and the Emotion Regulation Group Training Program (Gross, ????). Data were analyzed using SPSS-?? software using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Leven test and analysis of covariance). The results of the covariance test showed that emotion regulation training led to a significant improvement in sleep quality and quality of life in the experimental group compared to the control group (p

Keywords: emotion regulation training, sleep quality, quality of life