مرضیه گلستانی، ۱۴۰۴
شناسایی الگوهای ذهنی معلمان در خصوص کاربست اثربخشی روش های نوین تدریس
این پژوهش با هدف شناسایی الگوهای ذهنی معلمان در خصوص کاربست اثربخشی روش های نوین تدریس معلمان رسمی مقطع ابتدایی شهرستان قوچان صورت گرفته است. ماهیت روش پژوهش حاضر از نوع اکتشافی و به صور خاص از روش کیو استفاده می کند. مشارکتکنندگان 12 نفر از معلمان باسابقه مقطع ابتدایی در شهر می باشد میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری نظری و هدفمند انتخابشدهاند جهت گردآوری داده ها از نمودار در یک توزیع رتبه بندی نرمال از خیلی موافقم( 5+) تا خیلی مخالفم( 5-) برای 36 عبارت استفاده شد. جهت بررسی روایی از شیوه محتوایی و جهت بررسی پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل داده ها باتوجه به یافته های بدست آمده از مرحله کیفی، در مرحله کمی عبارات مورد نظر توسط مشارکت کنندگان ارزش گذاری شد و سپس داده ها با روش آماری تحلیل عاملی کیو با استفاده از نرم افزار آماری Spss 24 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد 4 دسته نظر یا دیدگاه وجود دارد که به بیان حدود 60 درصد از دیدگاه های مشارکت کنندگان بوده که به 4 دسته ی اصلی(روش های تدریس فعال، مبتنی بر فناوری، تحلیلی – انتقادی و شخصی سازی شده) تقسیم بندی می شوند. در خصوص روش های نوین اثربخش تدریس از میان شاخصهای پیشنهادی و شناسایی شده ضریب اهمیت روش های تدریس مبتنی بر فناوری 0.172 بهدستآمده است و بهعنوان بیشترین اهمیت نسبت به بقیه مورد تائید قرارگرفته است. همچنین نتایج تحقیق نشان میدهد که اجماع نظرات خبرگان در روش های شخصی سازی شده با کمترین ضریب اهمیت به میزان 0.161 به دست آمده است.
کلیدواژهها:
روش های نوین تدریس، معلمان، مقطع ابتدایی، الگوی ذهنی
Thesis:
Identifying Teachers' Mental Patterns Regarding the Effective Application of New Teaching Methods
Abstract
This study aimed to identify teachers' mental patterns regarding the effectiveness of applying new teaching methods by formal primary school teachers in Quchan city. The nature of the present research method is exploratory and specifically uses the Q method. The participants are 12 experienced primary school teachers in the city who were selected using a theoretical and purposeful sampling method. A normal ranking distribution from strongly agree (+5) to strongly disagree (-5) was used to collect data from the chart for 36 statements. The content method was used to examine the validity and the Cronbach's alpha test was used to examine the reliability. For data analysis, according to the findings obtained from the qualitative stage, the statements in question were valued by the participants in the quantitative stage and then the data were analyzed using the Q factor analysis statistical method using the SPSS 24 statistical software. The results showed that there are 4 categories of opinions or views, which represent about 60% of the participants' views, which are divided into 4 main categories (active teaching methods, technology-based, analytical-critical, and personalized). Regarding effective new teaching methods, among the proposed and identified indicators, the importance coefficient of technology-based teaching methods was 0.172 and was confirmed as the most important compared to the others. The results of the study also show that the consensus of experts on personalized methods was obtained with the lowest importance coefficient of 0.161
Keywords:
New teaching methods, teachers, elementary school, mental model