محمد گرایلی، ۱۴۰۴
بررسی تأثیر پنهانسازی دانش بر عملکرد فردی با نقش تعدیلگر رهبری تحولآفرین معلمان ابتدایی شهرستان بام و صفیآباد در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴
هدف از پژوهش حاضر «بررسی تأثیر پنهانسازی دانش بر عملکرد فردی با نقش تعدیلگر رهبری تحولآفرین معلمان ابتدایی شهرستان بام و صفیآباد» میباشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع پژوهش و شیوه اجرا پیمایشی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ابتدایی شهرستان بام و صفیآباد به تعداد 150 نفر بود و نمونه طبق جدول مورگان 108 نفر به روش نمونه گیری طبقهای انتخاب شد. داده¬های این پژوهش توسط سه پرسشنامه پنهانسازی دانش کانلی و همکاران(2012)، عملکرد فردی کوپمان (2014) و رهبری تحولآفرین دوستار و همکاران (1395) جمع¬آوری شد که روایی محتوایی آنها توسط اساتید حوزه مدیریت تأیید شد و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ بالای (7/0) برآورد گردید. برای تجزیهوتحلیل یافته¬ها در بخش آمار توصیفی از جدول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی برای تجزیهوتحلیل داده¬ها و تعمیم نتایج از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و معادلات ساختاری به کمک نرمافزار آماری 26 SPSS و SMART PLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد که رهبری تحولآفرین با ضریب مسیر به میزان (??/?-) با مقدار آماره آزمون t برابر ??/? رابطه بین پنهانسازی دانش و عملکرد فردی را تعدیل می¬کند. در نتیجهگیری کلی میتوان گفت که رهبران تحولآفرین با ایجاد فضایی مبتنی بر اعتماد و همکاری، زمینه را برای تسهیم دانش و بهبود عملکرد فردی فراهم میکنند.
کلیدواژهها:
کلید واژهها: پنهانسازی دانش، عملکرد فردی، رهبری تحولآفرین.
Thesis:
the effect of knowledge concealment on individual performance with the moderating role of transformational leadership among elementary teachers in Bam and Safiabad County in in academic year 2025
This research was an applied study, and in terms of methodology, it was a descriptive-survey correlational study. The statistical population included all 150 elementary school teachers in Bam and Safiabad counties. A sample of 108 teachers was selected using a simple random sampling method based on Morgan's table. Data were collected using three questionnaires: the knowledge hiding questionnaire by Connelly et al. (2012), the individual performance questionnaire by Koopman (2014), and the transformational leadership questionnaire by Doostar et al. (1395/2016). The content validity of the questionnaires was confirmed by management professors, and their reliability was estimated using Cronbach's alpha coefficient, with values above 0.7. For data analysis, descriptive statistics such as frequency distribution tables, mean, and standard deviation were used. For inferential statistics, Pearson's correlation coefficient, regression, and structural equation modeling were employed using SPSS 26 and SMART PLS3 software. The results showed that transformational leadership with a path coefficient of -0.16 and a t-test statistic of 3.34 moderates the relationship between knowledge hiding and individual performance. The overall conclusion is that transformational leaders, by creating an environment based on trust and cooperation, facilitate knowledge sharing and improve individual performance.
Keywords:
Keywords: Knowledge hiding, individual performance, transformational leadership