فاطمه رئوفی، ۱۴۰۴
بررسی رابطه بین جهت گیری اهداف و درگیری تحصیلی با نقش واسطه ای انگیزش تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
رابطه بین جهتگیری هدف و درگیری تحصیلی بهطور گستردهای در روانشناسی آموزشی بررسی شده است. این مطالعه با طرح همبستگی، رویکرد مدلهای علّی ، با هدف بررسی رابطه بین جهتگیری اهداف و درگیری تحصیلی با نقش واسطهای انگیزش تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی 2400 نفردانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بود که نمونهای به حجم 460 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای جهتگیری اهداف الیوت و مکگرگور (2001)، انگیزش تحصیلی والراند(1992) و درگیری تحصیلی وانگلورسایچون و همکاران(2014) استفاده شد. دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین جهتگیری اهداف و انگیزش تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین بین انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی نیز رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. همبستگی مثبت و معناداری بین جهتگیری اهداف و درگیری تحصیلی وجود دارد(آماره)و این رابطه با ورود انگیزش تحصیلی به عنوان متغیر واسطه، به طور چشمگیری تقویت میشود(اماره). به بیان دیگر، اثر غیرمستقیم جهتگیری اهداف بر درگیری تحصیلی از طریق انگیزش تحصیلی معنادار بود. این یافتهها با نظریه اهداف پیشرفت دوئک همخوانی دارد و اهمیت انگیزش را به عنوان پلی بین جهتگیری اهداف و درگیری تحصیلی نشان میدهد. در نهایت، پژوهش حاضر بر ضرورت توجه به مکانیزمهای انگیزشی در برنامهریزیهای آموزشی برای تقویت رفتارهای تحصیلی سالم تأکید میکند.
کلیدواژهها:
کلمات کلیدی: جهت گیری هدف، انگیزش تحصیلی، درگیری تحصیلی، دانشجویان، علوم پزشکی
Thesis:
Investigating the relationship between academic orientation and engagement with the mediating role of academic motivation among students of Sabzevar University of Medical Sciences
The relationship between goal orientation and academic engagement has been widely explored in educational psychology. This cross-sectional survey study, adopting a causal modeling approach, aimed to investigate the relationship between goal orientation and academic engagement, with the mediating role of academic motivation among students at Sabzevar University of Medical Sciences. The population included all students at the university, with a sample of 460 participants selected. Data were collected using the Elliot and McGregor (2001), Goal Orientation Scale, the Academic Motivation Scale by Valrand (1992) , and the Engaged Learning Scale by Wanglorsichon et al (2014). The data were analyzed using Structural Equation Modeling (SEM). Results indicated a significant positive relationship between goal orientation and academic motivation, as well as between academic motivation and academic engagement. A positive and significant correlation exists between achievement goals and academic engagement, and this relationship is notably strengthened with the inclusion of academic motivation as a mediating variable. In other words, the indirect effect of achievement goals on academic engagement through academic motivation was significant. These findings align with Dweck’s achievement goal theory, highlighting the importance of motivation as a bridge between goal orientation and academic engagement. This study underscores the necessity of incorporating motivational mechanisms into educational planning to foster healthy academic behaviors.
Keywords:
Keywords: Goal orientation, academic motivation, academic engagement, students, medical sciences.