مهسا مقدسی کیا، ۱۴۰۴
اثر بخشی شیوه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر همدلی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی بد سرپرست و بی سرپرست شهر سبزوار
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر همدلی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر بد سرپرست و بی سرپرست انجام شد. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش نیز دانش آموزان دختر بد سرپرست و بی سرپرست مقطع ابتدایی دوره دوم در سال تحصیلی 1403-1404 بودند؛ که تعداد 30 نفر از آنان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای هر دو گروه پیشآزمون، شامل پرسشنامه های همدلی جولیف و فارینگتون (2006) و مهارتهای اجتماعی ماتسون(1983) به اجرا در آمد و گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اساس بسته هیز (2006) قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. برای هر دو گروه مجدداً پسآزمون تکمیل گردید. بهمنظور تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس چند متغیره و تک متغیره استفاده شد و نتایج نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر همدلی و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دختر بد سرپرست و بی سرپرست اثربخش بوده و موجب افزایش نمرات همدلی و مهارتهای اجتماعی گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترلشده است(01/0>P). نتایج این پژوهش لزوم توجه هر چه بیشتر به درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را یادآور میشود زیرا توجه به این مقوله میتواند به رشد همدلی و مهارتهای اجتماعی این گروه از دختران بیانجامد. بنابراین، به کارگیری این شیوه درمانی در محیطهای آموزشی و حمایتی برای دانشآموزان در معرض آسیب توصیه میشود
کلیدواژهها:
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، همدلی، مهارت های اجتماعی، دانش آموزان دختر بد سرپرست و بی سرپرست
Thesis:
The effectiveness of acceptance and commitment therapy on empathy and social skills of poorly supervised and unsupervised elementary school female students in Sabzevar city
The present study was conducted to determine the effectiveness of acceptance and commitment therapy on empathy and social skills of neglected and unsupervised female students. This semi-experimental study was conducted with a pre-test-post-test design with experimental and control groups. The statistical population of the study was neglected and unsupervised female students in the second year of primary school in the academic year 2024-2025; 30 of whom were selected using convenience sampling and randomly assigned to two groups of 15 each, experimental and control. For both groups, pre-tests were administered, including the empathy questionnaires of Jolliffe and Farrington (2006) and the social skills of Mattson (1983), and the experimental group underwent acceptance and commitment therapy based on the Hayes package (2006) for 8 sessions of 90 minutes, while the control group did not receive any intervention. The post-test was completed again for both groups. Multivariate and univariate analysis of covariance were used to analyze the data, and the results showed that acceptance and commitment therapy was effective on empathy and social skills of poorly supervised and unsupervised female students and increased empathy and social skills scores of the experimental group compared to the control group (P<0.01). The results of this study remind us of the need to pay more attention to acceptance and commitment therapy because paying attention to this category can lead to the development of empathy and social skills in this group of girls. Therefore, the use of this treatment method in educational and supportive environments for students at risk of harm is recommended
Keywords:
acceptance and commitment therapy, empathy, social skills, poorly supervised and unsupervised female