فاطمه شریفی موحد، ۱۴۰۴
اثربخشی مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود شناخت و عملکرد اجتماعی-عاطفی دانش آموزان پایه سوم مقطع ابتدایی شهرستان جوین
هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشی مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود شناخت و عملکرد اجتماعی-عاطفی دانشآموزان پایه سوم مقطع ابتدایی شهرستان جوین بود. پژوهش حاضر از جهت هدف کاربردی و از جهت شیوه گردآوری اطلاعات، پژوهشی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بوده است. جامعهی آماری پژوهش حاضر را تعداد 30 نفر از دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع ابتدایی شهرستان جوین در سال تحصیلی1404- 1403 تشکیل دادند که بهصورت خوشهای انتخاب شده که به روش تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جای گرفتند و به پرسشنامهی مهارتهای شناختی نجاتی (1392) و پرسشنامهی شایستگی هیجانی - اجتماعی دانشآموزان زو و جی (2012) پاسخ دادند و در جلسات مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی تیزدل، سگال و ویلیامز (2002) که مشتمل بر 8 جلسهی 60 دقیقهای بود، شرکت کردند. دادههای حاصل از این پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش توصیف دادهها از میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از آزمون تحلیل کواریانس یکراهه (ANCOVA) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود مؤلفههای شناخت دانشآموزان پایه سوم مقطع ابتدایی شهرستان جوین تأثیر مثبت دارد. همچنین مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود مؤلفههای عملکرد اجتماعی-عاطفی دانشآموزان پایه سوم مقطع ابتدایی شهرستان جوین تأثیر مثبت دارد.
کلیدواژهها:
اثربخشی، مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی، شناخت، عملکرد اجتماعی-عاطفی، دانشآموزان پایه سوم مقطع ابتدایی
Thesis:
The effectiveness of mindfulness-based interventions on improving cognition and socio-emotional performance of third-grade elementary school students in Juyin city
The aim of the present study was to investigate the effectiveness of mindfulness-based interventions on improving cognition and socio-emotional performance of third-grade elementary school students in Jovin County. In terms of its applied purpose and data collection method, the present study was a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control and experimental group. The statistical population of the present study consisted of 30 third-grade female elementary school students in Jovin County in the academic year 1403-1404, who were selected as clusters and randomly placed in two groups of 15 each, experimental and control. They responded to the California Cognitive Skills Questionnaire Nejati (1392) and the Student Emotional-Social Competence Questionnaire by Zhu and Ji (2012) and participated in the mindfulness-based intervention sessions by Tizdel, Segal, and Williams (2002), which consisted of 8 sessions of 60 minutes each. The data from this study were analyzed using SPSS 26 software. In the data description section, the mean and standard deviation were used, and in the inferential statistics section, the one-way analysis of covariance (ANCOVA) test was used. The results of the study showed that mindfulness-based interventions have a positive effect on improving the cognitive components of third-grade elementary school students in Jovin County. Mindfulness-based interventions also have a positive effect on improving the socio-emotional performance components of third-grade elementary school students in Jovin County.
Keywords:
Effectiveness, Mindfulness-based interventions, Cognition, Socio-emotional performance, Third-grade