ریحانه افشاری کیا، ۱۴۰۴
بررسی اثر بخشی درمان شناختی_ رفتاری بر ناسازگاری تحصیلی و نشخوار ذهنی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر جغتای
این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی درمان شناختی_ رفتاری بر ناسازگاری تحصیلی و نشخوار ذهنی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر جغتای صورت گرفت. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر را تمامی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر جغتای در سال تحصیلی 04-1403 تشکیل دادند. تعداد این دانش اموزان بر اساس آمار آموزش پرورش منطقه در سه پایه (هفتم-هشتم-نهم) 315 دانش آموز بودند. از این تعداد و بر اساس ملاک های ورودی تعداد 36 دانش اموز بصورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد و سپس بعد از توجیه آنها پرسشنامه های سازگاری دانشآموزان سینها و سینگ (1993) و پرسشنامه نشخوار فکری تراپنل و کمپل، (1999) بین آنها پخش شد و 15 دانش اموز در گروه آزمایش و 15 دانش آموز در گروه کنترل جایگزین شدند. بر گروه آزمایش درمان شناختی رفتاری باکوم و اپشتاین اجرا شد و پس از اجرای پروتکل مجدد پرسشنامه ها بین هر دو گروه پخش شد و بین آنها مقایسه صورت گرفت.در این پژوهش با استفاده از نرمافزار 28 spss دادهها تجزیه و تحلیل شد. برای تجزیه وتحلیل داده¬ها ازروش آمار استنباطی و توصیفی استفاده شد. از روش آمار توصیفی برای بررسی و مقایسه میانگین و انحراف استاندارد متغیرها در گروه کنترل و آزمایش و از آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق استفاده شد که شامل آزمون¬های k-s برای بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق و مفروضات کواریانس بود. نتایج نشان داد در تحلیل کوواریانس انجامشده برای متغیر ناسازگاری تحصیلی، نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان میدهد با کنترل اثر نمرات پیش آزمون، بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر نشخوار ذهنی و ناسازگاری تحصیلی به عنوان متغیر وابسته حاصل شده، تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارتی درمان شناختی-رفتاری بر نشخوار ذهنی و ناسازگاری دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان جغتای مؤثر است. این نتایج نشان می دهند که در گروه های مورد مطالعه از نظر یکی از متغیرهای وابسته تفاوت معناداری وجود دارد.
کلیدواژهها:
درمان شناختی_ رفتاری
Thesis:
Studying the effectiveness of cognitive-behavioral therapy on academic maladjustment and rumination in female junior high school students in Joghatai city
This study aimed to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral therapy on academic maladjustment and rumination in female junior high school students in Joghatai. The study was a quasi-experimental design using a pre-test-post-test design with a control group. The population of the present study consisted of all female junior high school students in Joghatai in the academic year 2014-04. The number of these students was 315 students in three grades (seventh-eighth-ninth) based on the regional education statistics. From this number and based on the entry criteria, 36 students were selected through cluster random sampling and then, after their justification, the Sinha and Singh Student Adjustment Questionnaires (1993) and the Trapnell and Campbell Rumination Questionnaire (1999) were distributed among them, and 15 students were placed in the experimental group and 15 students in the control group. The experimental group was administered the cognitive behavioral therapy of Bakum and Epstein, and after the protocol was repeated, the questionnaires were distributed between both groups and a comparison was made between them. In this study, data were analyzed using SPSS 28 software. Inferential and descriptive statistics were used to analyze the data. Descriptive statistics were used to examine and compare the mean and standard deviation of variables in the control and experimental groups, and inferential statistics were used to analyze the research hypotheses, which included k-s tests to examine the normality of the research variables and covariance assumptions. The results showed that in the analysis of covariance performed for the academic inconsistency variable, the results of multivariate analysis of covariance showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in the rumination and academic inconsistency variables as dependent variables, by controlling the effect of pre-test scores. In other words, cognitive-behavioral therapy is effective on rumination and inconsistency in female first-year high school students in Joghatai city. These results show that there is a significant difference in the studied groups in terms of one of the dependent variables.
Keywords:
Cognitive behavioral therapy