علی مظلوم ایوری، ۱۴۰۴
بررسی تاثیر هوش هیجانی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی با نقش میانجیگری سبک های یادگیری) مورد مطالعه: دانشجویان رشته کشاورزی شهر نیشابور (
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوش هیجانی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی با توجه به نقش میانجیگرای سبک
های یادگیری میباشد. این پژوهش بر حسب هدف از نوع کاربردی و بر اساس ماهیت و روش از نوع توصیفی-
علی میباشد. جامعة آماری مورد نظر شامل کلیه دانشجویان رشته کشاورزی در شهر نیشابورکه در سال تحصیلی
-1404 1403 در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند نمونه این پژوهش شامل 173 نفر از این دانشجویان میباشد
که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه راهبردهای
یادگیری کلب ) 1985(، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس )1977(، پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ ) 2000(،
میباشد. داده ها با استفاده از آزمون های تحلیل مسیر با روش بارون و کنی و معادالت ساختاری مورد تجزیه و تحلیل
قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که سبک های یادگیری ، تاثیر هوش هیجانی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی
دانشجویان را میانجیگری میکند همچنین نتایج نشان داد که هوش هیجانی بر انگیزش پیشرفت تاثیر معناداری دارد.
همچنین سبک های یادگیری بر انگیزش پیشرفت و هوش هیجانی نیز تاثیر معناداری دارد.
کلیدواژهها:
کلید واژه ها: سبک های یادگیری، هوش هیجانی و انگیزش پیشرفت تحصیلی
Thesis:
Investigating the effect of emotional intelligence on motivation for academic achievement with the mediating role of learning styles (case study: agricultural students in Neyshabur)
The aim of the present study is to investigate the effect of emotional intelligence on
academic achievement motivation with regard to the mediating role of learning styles.
This study is of an applied type in terms of purpose and of a descriptive-causal type in
terms of nature and method. The statistical population in question includes all
agricultural students in Neyshabur city who are studying in this faculty in the academic
year 1403-1404. The sample of this study includes 173 of these students who were
selected by simple random sampling method. The instruments used in this study are
Kolb Learning Strategies Questionnaire (1985), Hermans Achievement Motivation
Questionnaire (1977), Schering Emotional Intelligence Questionnaire (2000). The data
were analyzed using path analysis tests using the Baron and Kenny method and
structural equations. The findings of the study showed that learning styles mediate the
effect of emotional intelligence on students' academic achievement motivation. The
results also showed that emotional intelligence has a significant effect on achievement
motivation. Learning styles also have a significant effect on achievement motivation and
emotional intelligence .
Keywords:
Keywords: Learning styles, emotional intelligence and academic achievement motivation