دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

اعظم قانعی نیا، ۱۴۰۴

بررسی تاثیر اثر بخشی آموزش یادگیری سریع (تندخوانی) بر افزایش تمرکز، انگیزه تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان سبزوار

هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر اثر بخشی آموزش یادگیری سریع (تندخوانی) بر افزایش تمرکز، انگیزه تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان سبزوار بوده است. جامعه پژوهش حاضر را تمامی دانش آموزان ششم ابتدایی شهرستان سبزوار تشکیل دادند. تعداد این دانش اموزان از تعداد 25 مدرسه تشکیل دادند. از این تعداد مدرسه و بر اساس نمونه گیری تصادفی 3 مدرسه ابتدایی که حاضر به همکاری بودند انتخاب شدند و از بین این سه مدرسه و به کمک مشاور و معلمان مدارس از بین دانش اموزانی که بر اساس کارنامه تحصیلی ضعیف تر از بقیه بود 30 دانش اموز انتخاب شده حجم نمونه پژوهش حاضر را تشکیل دادند. 30 نفر به صورتی تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. در گروه آزمایش و برای این گروه پروتکل تند خوانی (یادگیری سریع) هاوارد (2002) اجرا شد. گروه دوم پروتکلی دریافت نکرد. سپس پس از اتمام جلسات از هر دو گروه دعوت شد در جلسه مشترکی مجدد شرکت و پرسشنامه های انگیزش تحصیلی هارتر(1980)، پرسشنامه توجه و تمرکز، توسط کانرز در سال ???? و پرسشنامه پیشرفت (عملکرد) تحصیلی دوپال و همکاران (1991) بین آنها پخش شد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها بین آنها مقایسه صورت گرفت. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار 28 spss داده‌ها تجزیه و تحلیل شد. برای تجزیه وتحلیل داده¬ها ازروش آمار استنباطی و توصیفی استفاده شد. از روش آمار توصیفی برای بررسی و مقایسه میانگین و انحراف استاندارد متغیرها در گروه کنترل و آزمایش و از آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق استفاده شد که شامل آزمون¬های k-s برای بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق و مفروضات کواریانس بود. نتایج نشان داد، آماره آزمون مذکور 278/?و سطح معناداری متناظر با آن 001/? می‌ باشد بنابراین حداقل یکی از متغیرهای تمرکز، انگیزه تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون با یکدیگر تفاوت معناداری دارند.

کلیدواژه‌ها: آموزش یادگیری سریع

Thesis:

Investigating the effectiveness of rapid learning training (speed reading) on ​​increasing concentration, academic motivation, and academic achievement in elementary school students in Sabzevar city

The aim of the present study was to investigate the effectiveness of rapid learning (speed reading) training on increasing concentration, academic motivation, and academic achievement in elementary school students in Sabzevar city. The population of the present study consisted of all sixth grade elementary school students in Sabzevar city. The number of these students was from 25 schools. From this number of schools, based on random sampling, 3 elementary schools that were willing to cooperate were selected, and from these three schools, with the help of school counselors and teachers, 30 students were selected from among the students who were weaker than the others based on their academic records, forming the sample size of the present study. 30 people were randomly assigned to two experimental and control groups. In the experimental group, Howard's (2002) rapid reading (speed learning) protocol was implemented for this group. The second group did not receive any protocol. Then, after the sessions, both groups were invited to participate in another joint session and Harter's (1980) academic motivation questionnaire, Connors' attention and concentration questionnaire in 1999, and Dupal et al.'s (1991) academic achievement (performance) questionnaire were distributed among them. After collecting the questionnaires, a comparison was made between them. In this study, data were analyzed using SPSS 28 software. Inferential and descriptive statistics were used to analyze the data. Descriptive statistics were used to examine and compare the mean and standard deviation of variables in the control and experimental groups, and inferential statistics were used to analyze the research hypotheses, which included k-s tests to examine the normality of the research variables and covariance assumptions. The results showed that the test statistic was 0.278 and the corresponding significance level was 0.001, so at least one of the variables of concentration, academic motivation, and academic achievement in the experimental and control groups was significantly different from each other in the post-test.

Keywords: Fast learning training