حمیدرضا بیدی، ۱۴۰۴
فراتحلیل اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب امتحانی دانش آموزان
پژوهش حاضر با هدف انجام فراتحلیل برای بررسی و مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش اضطراب امتحانی دانشآموزان انجام شده است. این پژوهش از نوع فراتحلیل بوده و بر اساس جمعآوری نظاممند و تحلیل دادههای ?? مطالعه منتخب از ?? مطالعه انجام گرفته است. جامعه آماری این مطالعات شامل دانشآموزان ?? تا ?? سال میباشد که در قالب گروههای آزمایش تحت مداخلات درمان مبتنی بر شناخت و تعهد و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتهاند. در این پژوهش، اندازه اثر استانداردشده هجز g بهعنوان شاخص اصلی تحلیل به کمک نرمافزار تحلیلهای فراتحلیل جامع نسخه ? محاسبه شد. علاوه بر آن، بررسیهای آماری شامل تحلیل نمودارهای انباشت و ارزیابی اندازه اثرهای مطالعات مختلف نیز انجام گرفت تا قابلیت اتکا و یکنواختی دادهها مورد سنجش دقیق قرار گیرد.تحلیل دادههای مربوط به پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل نشان داد که هر دو روش درمانی در مقایسه با گروههای کنترل، در مرحله پسآزمون تأثیر معناداری بر کاهش اضطراب امتحانی داشتهاند. در نهایت این نتایج نشاندهندهی اثربخشی قابل توجه این مداخلات در بهبود وضعیت روانشناختی دانشآموزان و کاهش اضطراب امتحانی آن ها بوده است .
کلیدواژهها:
اضطراب امتحانی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی
Thesis:
Meta-analysis of the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy and Mindfulness-Based Cognitive Therapy on test anxiety in students
The present study aimed to conduct a meta-analysis to examine and compare the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) and Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) in reducing test anxiety among students. This research employed a meta-analytical approach based on the systematic collection and analysis of data from 24 selected studies out of a total of 63. The study populations included students aged 10 to 18 who received ACT and MBCT interventions in experimental groups. The standardized effect size (Hedges’ g) was used as the primary index for analysis, calculated using Comprehensive Meta-Analysis software version 2. In addition, statistical evaluations included cumulative chart analysis and the assessment of effect sizes across studies to examine data consistency and reliability. The analysis of pre-test and post-test data from both experimental and control groups revealed that ACT and MBCT interventions had a statistically significant impact on reducing test anxiety in the post-test phase compared to control groups. These findings indicate the notable effectiveness of both therapeutic approaches in improving students’ psychological well-being.
Keywords:
Acceptance and Commitment Therapy- Mindfulness-Based Cognitive Therapy - anxiety