دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

راضیه عباسی، ۱۴۰۴

مقایسه تأثیر توان بخشی شناختی و سبک های شناختی بر خودپنداره تحصیلی و سواد اطلاعاتی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان اسفراین در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳

هدف از این مطالعه مقایسه تأثیر توان بخشی شناختی و سبک های شناختی بر خودپنداره تحصیلی و سواد اطلاعاتی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 1404-1403 است. این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون چندگانه (سه گروهی) می باشد که ملاک سه گروه، دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل می باشد و جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 1404-1403 تشکیل داده اند. نمونه مورد نظر شامل 50 نفر از دانش آموزان داوطلب پایه ششم ابتدایی مدرسه بنت الهدی صدر بوده که از بین آنها 30 نفر که دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به تصادف به سه گروه 10 نفره شامل دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شده اند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سواد اطلاعاتی دانش آموزان رحمانی و همکاران (1386)، پرسشنامه خودپنداره بک و استیر (1978)، جلسات سبک های شناختی یارمحمدیان و همکاران (1394) و جلسات توان بخشی شناختی اورکی و همکاران (1396) می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس بوسیله نرم افزار SPSS25 استفاده شد و نتایج نشان داد که دو متغیر سبک های شناختی و توان بخشی شناختی هر دو در خودپنداره تحصیلی و سواد اطلاعاتی دانش آموزان تأثیر دارند؛ اما توان بخشی شناختی سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است بطوریکه سهم توان بخشی شناختی در تأثیر داشتن بر روی خودپنداره تحصیلی و سواد اطلاعاتی 55 درصد بوده و سهم سبک های شناختی 19 درصد می باشد. با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت با آموزش صحیح و درست رویکرد توان بخشی شناختی برای دانش آموزان، خودپنداره تحصیلی و میزان سواد اطلاعاتی آنان را ارتقاء داد.

کلیدواژه‌ها: واژگان کلیدی: توان بخشی شناختی، سبک های شناختی، خودپنداره تحصیلی، سواد اطلاعاتی

Thesis:

Comparing the Effects of Cognitive Rehabilitation and Cognitive Styles on Academic Self-Concept and Information Literacy of Elementary School Students in Esfarayen City in the Academic Year 2024-2025

The aim of this study is to compare the effect of cognitive rehabilitation and cognitive styles on the academic self-concept and information literacy of elementary school students in Esfarayen city in the academic year 2024-2025. This study is a semi-experimental type with a multiple pre-test and post-test design (three groups) that is based on three groups, two experimental groups and a control group, and its statistical population consists of all sixth grade elementary school students in Esfarayen city in the academic year 2024-2025. The sample consisted of 50 volunteer sixth grade elementary school students at Bent Al-Huda Sadr School, from which 30 who met the criteria for inclusion in the study were selected using cluster sampling and randomly divided into three groups of 10 people, including two experimental groups and a control group. The research tools include the Rahmani et al. Student Information Literacy Questionnaire (2007), the Beck and Steer Self-Concept Questionnaire (1978), the Yarmohammadian et al. Cognitive Styles Sessions (2015), and the Orki et al. Cognitive Rehabilitation Sessions (2017). To analyze the data and test the research hypotheses, the analysis of covariance test was used using SPSS25 software, and the results showed that the two variables of cognitive styles and cognitive rehabilitation both have an effect on students' academic self-concept and information literacy; however, cognitive rehabilitation has a greater share, such that the share of cognitive rehabilitation in affecting academic self-concept and information literacy is 55 percent and the share of cognitive styles is 19 percent. According to the results obtained, it can be said that by properly teaching the cognitive rehabilitation approach to students, their academic self-concept and information literacy level can be improved.

Keywords: Keywords: Cognitive Rehabilitation, Cognitive Styles, Academic Self-Concept, Information Literacy