دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

مریم علیزاده توئی، ۱۴۰۴

بررسی رابطه سواد برنامه ریزی درسی و باورهای معرفت شناختی با تدریس اثربخش معلمان مقطع ابتدایی شهرستان اسفراین در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سواد برنامه ریزی درسی و باورهای معرفت شناختی با تدریس اثربخش معلمان مقطع ابتدایی شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 1404-1403 انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر روش انجام کار از نوع توصیفی- همبستگی می باشد و جامعه آماری آن را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 1404-1403 به تعداد 385 نفر تشکیل داده اند. حجم نمونه 200 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه سواد برنامه ریزی درسی ملکی (1394)، پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر (1990) و پرسشنامه تدریس اثربخش محمودی و همکاران (1398) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی همچون آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام با استفاده از نرم افزار آماری spss25 استفاده شده است. و نتایجه حاصله حاکی از آن بود که بین سواد برنامه ریزی درسی با تدریس اثربخش معلمان و نیز بین باورهای معرفت شناختی با تدریس اثربخش معلمان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. از این رو می توان نتیجه گرفت معلمانی که دارای سطح سواد برنامه ریزی درسی و باورهای معرفت شناختی بالایی هستند، نسبت به معلمانی که از سطح سواد برنامه ریزی درسی و باورهای معرفت شناختی کمتری برخوردارند، از اثربخشی خوب و بالایی در تدریس برخوردار هستند.

کلیدواژه‌ها: واژگان کلیدی: سواد برنامه ریزی درسی، باورهای معرفت شناختی، تدریس اثربخش

Thesis:

Investigating the Relationship Between Curriculum Planning Literacy and Epistemological Beliefs With Effective Teaching of Elementary School Teachers in Esfarayen City in the Academic Year 2024-2025

The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between curriculum planning literacy and epistemological beliefs and effective teaching of elementary school teachers in Esfarayen city in the academic year 2024-2025. The present study is of an applied type in terms of its purpose and a descriptive-correlation type in terms of its method of work, and its statistical population consists of all elementary school teachers in Esfarayen city in the academic year 2024-2025, totaling 385 people. The sample size of 200 people was selected based on the Krejci and Morgan table and using the stratified random sampling method. To collect information in this study, Maleki's Curriculum Planning Literacy Questionnaire (2015), Schumer's Epistemological Beliefs Questionnaire (1990), and Mahmoudi et al.'s Effective Teaching Questionnaire (2019) were used. Descriptive and inferential statistics such as Pearson's correlation test and stepwise regression were used using the SPSS25 statistical software. And the results indicated that there is a positive and significant relationship between curriculum planning literacy and teachers' effective teaching and also between epistemological beliefs and teachers' effective teaching. Hence, it can be concluded that teachers who have a high level of curriculum planning literacy and epistemological beliefs have good and high effectiveness in teaching compared to teachers who have a lower level of curriculum planning literacy and epistemological beliefs.

Keywords: Keywords: Curriculum Planning Literacy, Epistemological Beliefs, Effective Teaching