دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

فهیمه حبیب زاده، ۱۴۰۴

بررسی رابطه بین خلاقیت و خودپنداره اجتماعی با خطاهای شناختی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر نقاب در سال تحصیلی ۰۴-۱۴۰۳

چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خلاقیت و خودپنداره اجتماعی با خطاهای شناختی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر نقاب در سال تحصیلی 04-1403 صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نظر نوع روش تحقیق توصیفی- همبستگی و بر حسب نوع هدف، بنیادی و از لحاظ زمانی، از نوع مقطعی میباشد. جامعه پژوهش حاضر را تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر نقاب در سال تحصیلی 04-1403 تشکیل دادند. تعداد این دانش آموزان بر اساس آمار آموزش و پرورش منطقه 325 دانش آموز بودند که از این تعداد، 110 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای نمونه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد خطاهای شناختی عبدالله زاده و مریم سالار(1389)، پرسشنامه خلاقیت کودکان عابدی (1372) و پرسشنامه خودپنداره راجرز استفاده شد. نتایج تحلیل آزمون رگرسیون نشان داد که بین خلاقیت و خودپنداره اجتماعی با خطاهای شناختی رابطه منفی و معکوس وجود دارد. همچنین بین خلاقیت و خطاهای شناختی رابطه منفی و معکوس وجود دارد و بین خودپنداره اجتماعی و خطاهای شناختی خودپنداره اجتماعی رابطه منفی و معکوس وجود دارد. بنابراین با افزایش خلاقیت و خودپنداره اجتماعی از مقدار خطاهای شناختی کاسته می شود. واژگان کلیدی: خلاقیت، خودپنداره اجتماعی، خطاهای شناختی.

کلیدواژه‌ها: خلاقیت، خودپنداره اجتماعی، خطاهای شناختی

Thesis:

Investigating the relationship between creativity and social self-concept with cognitive errors among high school students in Niqab city in the academic year 2025

The present study aimed to investigate the relationship between creativity and social self-concept with cognitive errors in high school students in Niqab city in the academic year 1403-04. The present study is descriptive-correlational in terms of research method, fundamental in terms of purpose, and cross-sectional in terms of time. The population of the present study consisted of all female high school students in Niqab city in the academic year 2025. The number of these students was 325 students based on regional education statistics, of which 110 students formed the statistical sample of the present study using stratified sampling. In order to collect the required data, the standard cognitive errors questionnaire of Abdullah Zadeh and Maryam Salar (2010), the Abedi Children's Creativity Questionnaire (2003), and the Rogers Self-Concept Questionnaire were used. The results of the regression test analysis showed that there is a negative and inverse relationship between creativity and social self-concept with cognitive errors. There is also a negative and inverse relationship between creativity and cognitive errors, and a negative and inverse relationship between social self-concept and cognitive errors. Therefore, increasing creativity and social self-concept reduces the amount of cognitive errors. Keywords: Creativity, Social Self-Concept, Cognitive Errors.

Keywords: Creativity, Social Self-Concept, Cognitive Errors