دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

زری مجیدی راد، ۱۴۰۴

اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش هیجانی بر استرس جدایی و ناگویی خلقی دانش آموزان طلاق مقطع ابتدایی شهرستان نیشابور

اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش هیجانی بر استرس جدایی و ناگویی خلقی دانش آموزان طلاق مقطع ابتدایی شهرستان نیشابور پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مبتنی بر هوش هیجانی بر استرس جدایی و ناگویی خلقی دانش آموزان طلاق مقطع ابتدایی شهرستان نیشابور پرداخته است. این تحقیق ازمنظر هدف کاربردی می باشد و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات، پژوهشی نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون می باشد. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل دانش آموزان طلاق مقطع ابتدایی شهرستان نیشابور می باشند که به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری به عنوان گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. پژوهشگر پس از دریافت مجوزهای لازم و شناسایی فرزندان طلاق مقطع ابتدایی شهرستان نیشابور، پرسشنامه های استرس جدایی کودکان (SASC) مندز و همکاران (2008)و و پرسشنامه استاندارد ناگویی خلقی تورنتو (TAS-20) ریف و همکاران (2006) را در اختیار آن دسته از دانش آموزان فرزند طلاق که مایل به شرکت در آزمون بودند قرار داد و از این میان تعداد 30 نفر از افرادی که پایین ترین نمره را دریافت کردند در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند و بسته آموزشی هوش هیجانی برای گروه آزمایش برگزار گردید و پس از اتمام جلسات، برای اجرای پس آزمون، هر دو گروه پرسشنامه های استرس جدایی و ناگویی خلقی را تکمیل کردند. روش‌های آماری به کار رفته در این تحقیق را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد: روش‌های آمار توصیفی و روش‌های آمار استنباطی. روش‌های توصیفی، از جمله جداول توزیع فراوانی و میانگین، برای بررسی و توصیف ویژگی‌های کلی پاسخ‌دهندگان به کار می‌روند. از سوی دیگر، روش‌های استنباطی شامل تحلیل کوواریانس بودند. با توجه به نتایج جدول چون سطح معناداری آزمون لامبدای ویلکز (001/0) کمتر از 05/0 می باشد، نشان دهنده تفاوت بین حداقل یک متغیر وابسته (استرس جدایی و ناگویی خلقی) در گروه های آزمایش و کنترل می باشد. به عبارتی آموزش هوش هیجانی حداقل بر یکی از متغیرهای وابسته (استرس جدایی و ناگویی خلقی) تاثیر دارد. لذا با 95 درصد اطمینان فرضیه تحقیقی تایید می شود.

کلیدواژه‌ها: هوش هیجانی،استرس جدایی،ناگویی خلقی

Thesis:

The effectivence of emotional intelligence-based training on separation stress and alexithymia in divorsed elementary school student in neyshabur

The present study aims to investigate the effectiveness of emotional intelligence-based training on separation stress and alexithymia in divorced elementary school students in Neyshabur city. This research is applied in terms of its purpose and is a semi-experimental study with a pre-test-post-test design in terms of the data collection method. The statistical population of this study includes divorced elementary school students in Neyshabur city who were randomly assigned to two groups of 15 as the experimental group and the control group. After obtaining the necessary permits and identifying the children of divorce in the elementary school of Neyshabur, the researcher provided the Separation Stress Questionnaire for Children (SASC) by Mendez et al. (2008) and the Toronto Standard Aphasia Questionnaire (TAS-20) by Reif et al. (2006) to those students who were children of divorce who were willing to participate in the test. Of these, 30 people who received the lowest scores were divided into two groups of 15 people each, the experimental and control groups, and the emotional intelligence training package was provided to the experimental group. After the sessions were completed, both groups completed the separation stress and aphasia questionnaires for the post-test. The statistical methods used in this study can be divided into two groups: descriptive statistical methods and inferential statistical methods. Descriptive methods, including frequency distribution tables and means, are used to examine and describe the general characteristics of the respondents. On the other hand, inferential methods included analysis of covariance. According to the results of the table, since the significance level of the Wilks Lambda test (0.001) is less than 0.05, it indicates a difference between at least one dependent variable (separation stress and alexithymia) in the experimental and control groups. In other words, emotional intelligence training has an effect on at least one of the dependent variables (separation stress and alexithymia). Therefore, the research .hypothesis is confirmed with 95% confidence.

Keywords: emotional intelligence, separation stress, alexithymia.