اکرم سادات حسینی، ۱۴۰۴
تاثیر مدیریت تعارض بر جوسازمانی و نوآوری شغلی در معلمان مدارس ابتدایی پسرانه شهرستان نیشابور سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳
پژوهش حاضر با هدف تاثیر مدیریت تعارض بر جوسازمانی و نوآوری شغلی درمعلمان مدارس ابتدایی پسرانه شهرستان نیشابور سال تحصیلی 1404-1403 انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مدارس ابتدایی پسرانه شهرستان نیشابور سال تحصیلی 1404-1403 به تعداد 1850 نفر بود که در این تحقیق تعداد نمونهها 318 (طبق جدول کرجسی و مورگان) نفر تعیین گردیده است. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه مدیریت تعارض رحیم (1985)، پرسشنامه جو سازمانی ?یل ساسمن و سام دیپ (1989) و پرسشنامه نو آوری شغلی لودال و کجنر (1965) جمعآوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اس پی اس ویراست 26 و Smart-Pls استفاده شد. نتایج نشان داد مدیریت تعارض بر جوسازمانی و نو آوری شغلی در معلمان مدارس ابتدایی پسرانه شهرستان نیشابور سال تحصیلی 1404-1403 تاثیر معناداری دارد. (05/0 >
کلیدواژهها:
مدیریت تعارض، جوسازمانی، نو آوری شغلی، معلمان مدارس ابتدا
Thesis:
The Effect of Conflict Management on Organizational Climate and Career Innovation in Teachers of Boys' Elementary Schools in Neyshabur City, Academic Year 1403-1404
conducted with the aim of investigating the effect of conflict management on organizational climate and job innovation in male elementary school teachers in Neyshabur city in the academic year 2024-2025. The research method in this study is applied in terms of purpose and descriptive in terms of method, correlation type. The statistical population of the study was all male elementary school teachers in Neyshabur city in the academic year 1403-1404, totaling 1850 people, and in this study, the number of samples was determined as 318 (according to the Krejci and Morgan table). The required information was collected through the Rahim Conflict Management Questionnaire (1985), the Lyle Susman and Sam Deep Organizational Climate Questionnaire (1989), and the Lodahl and Kajner Job Innovation Questionnaire (1965). Structural equation modeling method was used to analyze the data using SPS version 26 and Smart-Pls software. The results showed that conflict management has a significant effect on organizational climate and job innovation in teachers of primary schools for boys in Neyshabur city in the academic year 2024-2025 (p < 0.05).
Keywords:
nagement, organizational climate, job innovation, teachers of primary schools for boys in Neyshabur