جواد صدیقی، ۱۴۰۴
تاثیر بازی های منتخب دبستانی بر هوش حرکتی و کارکردهای اجرایی در دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی دوره اول
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی های منتخب دبستانی بر هوش حرکتی و کارکردهای اجرایی در دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی دوره اول انجام گردید. در پژوهش حاضر، از روش تحقیق نیمه آزمایشی(طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل) استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه ی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی دوره اول شهرستان زبرخان بود، که در طی زمان آزمون و در سال 1402-1403 به مرکز مشاوره و کلینیک روانپزشکی شهرستان زبرخان مراجعه کرده بودند. نمونه پژوهش نیز شامل 30 نفر از دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی دوره اول شهرستان زبرخان بود که به صورت دردسترس از بین مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره و کلینیک شهرستان زبرخان انتخاب شدندو به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های هوش حرکتی محقق ساخته (1390) و کارکرد های اجرایی بریف (2000) استفاده شد. همچنین بر روی گروه آزمایش بازی های منتخب دبستانی (برگرفته از کتاب بازی های کلاسی نوشته فرزانه بیات ترک، 1392) اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بازی های منتخب دبستانی بر هوش حرکتی و کارکردهای اجرایی در دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی دوره اول تاثیرگذار است
کلیدواژهها:
هوش حرکتی، کارکردهای اجرایی، بازی های منتخب دبستانی
Thesis:
The effect of selected elementary school games on motor intelligence and executive functions in male students of the first year of elementary school
The present study aimed to investigate the effectiveness of selected elementary school games on motor intelligence and executive functions in male students of the first grade of elementary school. In the present study, a quasi-experimental research method (pre-test-post-test design with a control group) was used. The statistical population included all male students of the first grade of elementary school in Zabarkhan County, who had referred to the counseling center and psychiatric clinic of Zabarkhan County during the study period and in 1402-1403. The research sample also included 30 male students of the first grade of elementary school in Zabarkhan County, who were selected from among those who referred to the counseling center and clinic of Zabarkhan County and were assigned to two experimental groups (15 people) and control group (15 people) by simple random assignment. To collect data, researcher-made motor intelligence questionnaires (1390) and executive functions brief (2000) were used. Also, selected elementary school games (taken from the book Class Games by Farzaneh Bayat-Tark, 2013) were played on the experimental group. Analysis of covariance test was used to analyze the data. The results of the study showed that selected elementary school games have an effect on motor intelligence and executive functions in first-year elementary school male students
Keywords:
Motor intelligence, executive functions, selected elementary school games