ازاده اروین مهر، ۱۴۰۴
بررسی رابطه بین رفاه ذهنی و دلبستگی شغلی معلمان با نقش میانجی جو روانشناختی در دبیرستان های دخترانه ناحیه ۵ آموزش و پرورش مشهد در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳
دلبستگی شغلی به عنوان یک نگرش، متغیر مهمی است که به افزایش اثربخشی سازمان، کمک می کند. بدین معنی که هر چه سطح دلبستگی شغلی کارکنان در یک سازمان بالاتر باشد، اثربخشی آن سازمان نیز به مراتب افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، افزایش رفاه ذهنی و جو روانشناختی مطلوب در محیط کار باعث افزایش دلبستگی شغلی می گردد. در این راستا پژوهش حاضر با رویکردی کمی به بررسی رابطه بین رفاه ذهنی و دلبستگی شغلی معلمان با نقش میانجی جو روانشناختی پرداخته است. تحقیق، به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری میباشد. اطلاعات و داده های تحقیق به روش اسنادی و میدانی جمع آوری گردیده است و ابزار اصلی جمع آوری یافته های تحقیق پرسشنامه های استاندارد بوده است. جامعه آماری تحقیق کلیه معلمان دبیرستان های دخترانه ناحیه 5 آموزش و پرورش مشهد در سال تحصیلی 1404-1403 به تعداد 550 نفر می باشد، که بر اساس جدول کریسی و مورگان تعداد 225 نفر بعنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. شیوه نمونهگیری تصادفی خوشه ای می باشد. روایی ابزار اندازهگیری (پرسشنامه) به طریق صوری و روایی همگرا حاصل شده است و میزان پایایی کل ابزار تحقیق از طریق ضریب آلفای کرونباخ، 942/0 می باشد. برای آزمون فرضیه های تحقیق از ضریب مسیر و آزمون شمول واریانس (VAF) و برازش مدل با استفاده از معادلات ساختاری و Smart-Pls استفاده گردیده است. یافته های تحقیق نشان می دهد، در سطح اطمینان 95/0 رفاه ذهنی بر دلبستگی شغلی و جو روانشناختی تاثیر معنادار مثبت دارد. جو روانشناختی بر دلبستگی شغلی تاثیر معنادار مثبت دارد. همچنین جو روانشناختی رابطه بین رفاه ذهنی و دلبستگی شغلی را میانجی گری می کند و اثر جزئی دارد.
کلیدواژهها:
کلید واژه ها: دلبستگی شغلی، رفاه ذهنی، جو روانشناختی، معلمان دبیرستان های دخترانه
Thesis:
Investigating the relationship between teachers' mental well-being and job commitment with the mediating role of psychological climate in girls' high schools in District ۵ of Mashhad Education in the academic year ۱۴۰۳-۱۴۰۴
Job engagement as an attitude is an important variable that helps increase the effectiveness of the organization. This means that the higher the level of job engagement of employees in an organization, the greater the effectiveness of that organization. On the other hand, increasing mental well-being and a favorable psychological climate in the workplace increases job engagement. In this regard, the present study has examined the relationship between mental well-being and job engagement of teachers with the mediating role of psychological climate using a quantitative approach. The research is applied in terms of its purpose and descriptive nature of the correlation type based on structural equations. Research information and data have been collected by documentary and field methods, and the main tool for collecting research findings has been standard questionnaires. The statistical population of the study is all teachers of girls' high schools in District 5 of Mashhad Education in the academic year 1403-1404, with a total of 550 people, of which 225 people have been selected as the sample size based on the Cressey and Morgan table. The sampling method is cluster random. The validity of the measurement tool (questionnaire) was achieved through face and convergent validity, and the overall reliability of the research tool was 0.942 through Cronbach's alpha coefficient. To test the research hypotheses, the path coefficient and variance-affixed analysis (VAF) were used, and the model was fitted using structural equations and Smart-Pls. The research findings show that at a confidence level of 0.95, subjective well-being has a significant positive effect on job commitment and psychological climate. Psychological climate has a significant positive effect on job commitment. Psychological climate also mediates the relationship between subjective well-being and job commitment and has a minor effect.
Keywords: Job commitment, subjective well-being, psychological climate, teachers of girls' high schools
Keywords:
Keywords: Job commitment, subjective well-being, psychological climate, teachers of girls' high scho