دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

مریم سادات احمدی، ۱۴۰۴

کاربرد هوش مصنوعی در یادگیری زبان: مطالعه ای ترکیبی در مورد تأثیر ChatGPT بر یادگیری تصادفی واژگان دریافتی در میان زبان آموزان سطح متوسط ایرانی

این مطالعه به بررسی تأثیر ChatGPT بر یادگیری تصادفی واژگان دریافتی در میان زبان‌آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) در سطح متوسط می‌پردازد. این تحقیق از ترکیب روش‌های کیفی و کمی استفاده می‌کند تا درک بهتری از چگونگی کمک ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT در یادگیری واژگان به زبان‌آموزان به دست آورد. اهداف این مطالعه عبارتند از: 1) آیا ChatGPT روند یادگیری واژگان تصادفی را تسریع می‌کند، 2) چگونه در درک مترادف‌ها و متضادها کمک می‌کند و 3) چگونه در یادگیری بهترین همایند‌های واژگانی کمک می‌کند. گروهی متشکل از 36 دانش‌آموز زبان انگلیسی سطح متوسط در این تحقیق شرکت کردند و از ChatGPT در تمرینات زبان تعاملی برای یادگیری واژگان جدید استفاده کردند. برای بررسی بهبودهای واژگانی، نتایج پیش‌آزمون و پس‌آزمون مقایسه شد. همچنین برای داده‌های کیفی از ابزار مصاحبه استفاده شده تا تجربیات زبان‌آموزان در استفاده از ChatGPT برای یادگیری واژگان مورد بررسی قرار گیرد. نتایج به دست آمده، نشان‌دهنده بهبود قابل‌توجهی در یادگیری تصادفی واژگان دریافتی بود که پتانسیل هوش مصنوعی را در حمایت از یادگیری زبان خارج از محیط کلاس درس نشان می‌دهد. این مطالعه میتواند به پژوهش‌ در زمینه کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش زبان کمک شایانی کند و پیشنهاد می‌کند از ابزارهایی مانند ChatGPT به عنوان یک منبع مفید برای یادگیری تصادفی واژگان دریافتی در آینده بهره گرفت.

کلیدواژه‌ها: هوش مصنوعی، یادگیری زبان، ChatGPT، یادگیری تصادفی، واژگان دریافتی، زبان آموزان سطح متوسط ایرانی

Thesis:

AI Application in Language Learning: A Mixed-Method Study on the Impact of Chat GPT on Incidental Learning of Receptive Vocabulary among Intermediate EFL Learners

This study explores how ChatGPT influences incidental vocabulary learning among intermediate English as a Foreign Language (EFL) learners. The research used a combination of both qualitative and quantitative methods to gain a deeper understanding of how AI tools like ChatGPT could help learners pick up new words. The study aimed to examine three main points: 1) whether ChatGPT sped up the process of incidental learning of vocabulary, 2) how it helped understand synonyms and antonyms, and 3) how it assisted in learning the best collocations. Thirty-six intermediate EFL learners participated in the study, using ChatGPT during interactive language exercises to learn new vocabulary. To measure vocabulary improvements, the researchers compared pre- and post-test results. They also gathered qualitative data from interviews to reveal the learners' experiences with using ChatGPT. The results showed notable improvements in learning receptive vocabulary, emphasizing the potential of AI to support language learning outside the classroom. This study may add to the growing body of research on AI in education and suggests that tools like ChatGPT can be a valuable resource for incidental vocabulary learning.

Keywords: AI Application, ChatGPT, Incidental Learning, Intermediate EFL Learners, Receptive Vocabulary