عسل برادران سلمانی، ۱۴۰۴
انسجام و پیوستگی در بهرهوری و دقت نوشتاری زبانآموزان پیشمتوسط: یک مطالعه همبستگی
این مطالعه به بررسی رابطه بین انسجام، پیوستگی متن و میزان بهرهوری و دقت نوشتاری زبانآموزان در سطح پیشمتوسطه میپردازد. انسجام به نحوه اتصال جملات از طریق استفاده از کلمات و عبارات مناسب اشاره دارد، در حالی که پیوستگی بر جریان منطقی و سازمانیافته ایدهها تمرکز دارد (هالیدی و حسن، ????). هر دو عامل برای نگارش شفاف و مؤثر ضروری هستند، اما میزان تأثیر دقیق آنها بر زبانآموزان در این سطح هنوز بهطور کامل درک نشده است. استفاده از فعالیتهای مشارکتی برای افزایش مهارت نوشتاری زبانآموزان زبان خارجی در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. برای تقویت توانایی نوشتاری این زبانآموزان، این مطالعه به روش همبستگی انجام شد. هدف اصلی این مطالعه ارزیابی همبستگی بین انسجام و پیوستگی در بهرهوری و دقت نوشتاری زبانآموزان پیشمتوسط بود. همچنین اهمیت آنها و مهارت در استفاده مؤثر از ابزارهای زبانی برای ایجاد متون منسجم مورد سنجش قرار گرفت. شرکتکنندگان ??? زبانآموز زبان خارجی سطح پیشمتوسط بودند که از این میان ??? نفر معیارهای سطح پیشمتوسطه را داشتند و بهعنوان نمونهای نماینده از سطح عمومی زبان انتخاب شدند. دادههای این پژوهش از نمونههای نوشتاری این زبانآموزان جمعآوری و با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند تا الگوهای رابطه بین این عوامل کلیدی مشخص شود. نتایج نشان داد که هرچه دانشآموزان مهارت بیشتری در ایجاد انسجام و پیوستگی در متن خود داشته باشند، نوشتار آنها ساختارمندتر، روانتر و دقیقتر خواهد بود. این یافتهها ضرورت استفاده از استراتژیهای آموزشی هدفمند برای کمک به زبانآموزان در سازماندهی افکار و بهبود دقت گرامری آنها تأکید میکند. با تمرکز بر این جنبهها، معلمان میتوانند زبانآموزان را در مسیر تبدیل شدن به نویسندگانی بااعتمادبهنفس و توانمند همراهی کنند. در نهایت، این پژوهش پیشنهادهای کاربردی برای زبانآموزان و معلمان زبان دوم ارائه میدهد.
کلیدواژهها:
انسجام و پیوستکى، بهرهوری در نوشتار، صحّت در نوشتار
Thesis:
Cohesion and Coherence in Pre-Intermediate Learners’ Writing Productivity and Accuracy: A Correlational Study
This study explores the relationship between cohesion and coherence and the writing productivity and accuracy of pre-intermediate learners. Cohesion refers to how sentences are linked using words and phrases, while coherence focuses on the logical flow of ideas (Halliday & Hasan, 1976). Both are essential for clear and effective writing, but their exact impact on learners at this level is not always well understood. The use of collaborative activities in enhancing EFL learners’ writing proficiency has been underrated in the Iranian context. To foster learners’ writing ability, the present study, employing quantative design. This study aims to evaluate the correlation between cohesion and coherence in pre-intermediate EFL learners’ writing productivity and accuracy, their recognition of their importance, and their proficiency in utilizing cohesion devices effectively while creating coherent texts were investigated. The participants of the study involved 127 pre-intermediate EFL learners. Out of whom, 104 met the pre-intermediate level, ensuring a representative sample of the participants' general language level. Data was collected from learners’ writing samples and analyzed to identify patterns between these key elements based on the Pearson Correlation and Multiple Regression. The findings revealed that when learners develop cohesion and coherence, their writing skill becomes more structured, fluent, and precise. These insights highlight the need for targeted teaching strategies to help learners organize their thoughts and improve grammatical accuracy. Educators can better support learners in becoming more confident and effective writers by focusing on both aspects. Finally, the study offers some practical implications EFL for learners and teachers.
Keywords:
Cohesion and Coherence, Writing Productivity, Writing Accuracy