سید مجتبی ابارشی، ۱۴۰۴
اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر ناگویی خلق و اعتیاد به اینترنت پسران متوسطه دوم در شهر سبزوار
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر ناگویی خلق و اعتیاد به اینترنت پسران متوسطه دوم در شهر سبزوار بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش¬شناسی، نیمه آزمایشی و در قالب طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پسران محصل در مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی 1403-1404، با تعداد 32 نفر که در دوگروه کنترل (16 نفر) و گروه آزمایش (16 نفر) بود. ابزارهای مورد استفاده؛ پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1996)، پرسشنامه ناگویی خلق (بگبی و همکاران،1994) و آموزش گروهی مهارت حل مسئله دیکسون و کلور (1984) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-27 و با بهره گیری از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است. ابتدا جهت تحلیل ویژگی های جمعیت شناختی نمونه مورد نظر از پارامتر های آمار توصیفی شامل جداول و نمودارهای فراوانی، میانگین، انحراف معیار و در قسمت آمار استنباطی جهت آزمون فرضیات تحقیق، از آزمون ضریب همبستگی و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل فرضیه اول نشان داد که بعد از کنترل نمرات پیشآزمون اعتیاد به اینترنت، تفاوت معناداری بین گروههای آزمایش و کنترل در نمرات پسآزمون وجود دارد (F = 4.15, p ? 0.05). این یافته نشاندهنده اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله در کاهش اعتیاد به اینترنت است. همچنین، نتایج آزمون فرضیه دوم نیز نشان داد که آموزش مهارت حل مسئله موجب کاهش معنادار ناگویی خلقی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (F = 8.95, p = 0.006). این نتیجه نیز پس از کنترل اثر پیشآزمون ناگویی خلقی بهدست آمد و نشاندهندهی تأثیر مثبت مداخله آموزشی است.
کلیدواژهها:
آموزش حل مساله، اعتیاد به اینترنت، ناگویی خلق
Thesis:
The effectiveness of problem-solving skills training on alexithymia and internet addiction in high school boys in Sabzevar city
The aim of the present study was to investigate the effectiveness of problem-solving skills training on alexithymia and internet addiction in high school boys in Sabzevar city. The present study was applied in terms of purpose and semi-experimental in terms of methodology and in the form of a pre-test-post-test design with a control and experimental group. The statistical population of the study included all male students in high school in the academic year 1403-1404, with a total of 32 people who were in two control groups (16 people) and experimental group (16 people). The instruments used were Young's Internet Addiction Questionnaire (1996), alexithymia questionnaire (Begby et al., 1994) and Dixon and Clore's group problem-solving skills training (1984). SPSS-27 software was used to analyze the data, using descriptive and inferential statistical methods. First, descriptive statistics parameters including frequency tables and graphs, mean, standard deviation were used to analyze the demographic characteristics of the sample, and in the inferential statistics section, correlation coefficient test and covariance analysis were used to test the research hypotheses. The results of the analysis of the first hypothesis showed that after controlling for the pre-test scores of Internet addiction, there was a significant difference between the experimental and control groups in the post-test scores (F = 4.15, p ? 0.05). This finding indicates the effectiveness of problem-solving skill training in reducing Internet addiction. Also, the results of the second hypothesis test showed that problem-solving skill training significantly reduced alexithymia in the experimental group compared to the control group (F = 8.95, p = 0.006). This result was also obtained after controlling for the pre-test effect of alexithymia and indicates the positive effect of the educational intervention.
Keywords:
Problem-solving training, internet addiction, alexithymia