دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

ملیحه علیشاهی، ۱۴۰۴

بررسی رابطه مهارت برنامه‌درسی معلمان با ذهن‌آگاهی وخودارزشمندی در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان نیشابور

هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه مهارت برنامه ‌درسی معلمان با ذهن‌آگاهی و خودارزشمندی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان نیشابور بود. جامعه آماری تحقیق، حاوی بررسی کلیه دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر نیشابور به تعداد 45000 دانش آموز دخترانه و پسرانه در مقاطع اول تا ششم ابتدایی می‌باشد. برای روش نمونه گیری، 381 نفر از دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر نیشابور، به عنوان یک واحد نمونه در نظر گرفته شد که تعداد آنها 385 نفر می باشد. با توجه به نمونه تحقیق، وضعیت جنسیت در نمونه تحت بررسی، از میان 37 نفر از معلمان موردمطالعه، 28 نفر زن و 9 نفر مرد بوده‌اند؛ به‌عبارت‌دیگر 7/75 درصد از افراد موردمطالعه زن و 3/24 درصد آنان مرد هستند و از نظر سن معلمان، 5 (5/13 درصد) نفر از معلمان در رده سنی کمتر از 30 سال، 24 نفر(9/64 درصد) در رده سنی 31 تا 40 سال و 8 نفر(6/21 درصد) در رده سنی 41 تا 50 سال قرار دارند و از نظر مدرک تحصیلی، 2 نفر(4/5 درصد) از معلمان مورد مطالعه دارای مدرک فوق دیپلم و 20 نفر (1/54 درصد)دارای مدرک لیسانس هستند؛ هم چنین، 15 نفر (5/40درصد) از پاسخ‌دهندگان دارای مدرک تحصیلی فوق¬لیسانس بوده‌اند و از جهت توزیع فراوانی معلمان برحسب پایه تدریس، 9 نفر (3/24 درصد) از معلمان در پایه تحصیلی سوم مشغول به تدریس هستند، 12 نفر(4/32 درصد) در پایه تحصیلی چهارم، 7 نفر(9/18 درصد) در پایه تحصیلی پنجم و 9 نفر(3/24 درصد) در پایه تحصیلی ششم مشغول به تدریس هستند و از نظر توزیع فراوانی دانش‌آموزان بر حسب جنسیت، از میان 385 نفر از دانش‌آموزان موردمطالعه،242 نفر دختر و 143 نفر پسر بوده‌اند؛ به‌عبارت‌دیگر 9/62 درصد از دانش‌آموزان موردمطالعه دختر و 1/37 درصد آنان پسر هستند و از نظر پایه تحصیلی دانش آموزان، 99 نفر(7/25 درصد) از دانش‌آموزدر پایه تحصیلی سوم مشغول به تحصیل هستند، 124 نفر(2/32 درصد) در پایه تحصیلی چهارم، 70 نفر(2/18 درصد) در پایه تحصیلی پنجم و 92 نفر(9/23 درصد) در پایه تحصیلی ششم مشغول به تحصیل هستند. طبق نتایج بدست آمده در بخش آمار استنباطی، از آزمون‌های شاپیرو- ویلک و کولموگروف-اسمیرنوف استفاده شد که بیانگر نرمال بودن متغیرها بود. با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون مشخص شد که بین مهارت برنامه درسی معلمان با ذهن‌آگاهی و خودارزشمندی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان نیشابور رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. کلمات کلیدی: مهارت برنامه ‌درسی معلمان .ذهن‌آگاهی . خودارزشمندی .دانش‌آموزان. مقطع ابتدایی. شهرستان نیشابور.

کلیدواژه‌ها: مهارت برنامه درسی معلمان - ذهن آگاهی - خودارزشمندی

Thesis:

Investigating the Relationship between Teachers' Curriculum Skills and Mindfulness and Self-Esteem in Elementary School Students in Neyshabur City

The main objective of this study was to investigate the relationship between teachers'. The statistical population of the study included all elementary school students in Neyshabur, 45,000 male and female students in grades 1 to 6. For the sampling method, 381 elementary curriculum skills and mindfulness and self-esteem in elementary school students in Neyshabur school students in Neyshabur were considered as a sample unit, which is 385 people. Regarding the research sample, the gender status in the sample under study was: out of 37 teachers, 28 were female and 9 were male; In other words, 75.7 percent of the study subjects are female and 24.3 percent are male. In terms of teachers' age, 5 (13.5 percent) of the teachers are under 30 years old, 24 (64.9 percent) are between 31 and 40 years old, and 8 (21.6 percent) are between 41 and 50 years old. In terms of educational qualifications, 2 (5.4 percent) of the study subjects have a post-secondary diploma and 20 (54.1 percent) have a bachelor's degree. Also, 15 (40.5%) of the respondents had a master's degree. In terms of the distribution of teachers' frequency by teaching level, 9 (24.3%) of the teachers are teaching in the third grade, 12 (32.4%) in the fourth grade, 7 (18.9%) in the fifth grade, and 9 (24.3%) in the sixth grade. In terms of the distribution of students' frequency by gender, out of the 385 students studied, 242 were girls and 143 were boys. In other words, 62.9 percent of the students studied are girls and 37.1 percent are boys, and in terms of the students' educational level, 99 (25.7 percent) of the students are studying in the third grade, 124 (32.2 percent) in the fourth grade, 70 (18.2 percent) in the fifth grade, and 92 (23.9 percent) in the sixth grade. According to the results obtained in the inferential statistics section, Shapiro-Wilk and Kolmogorov-Smirnov tests were used, which indicated that the variables were normal. Using the Pearson correlation test, it was determined that there is a positive and significant relationship between teachers' curriculum skills and mindfulness and self-esteem of elementary school students in Neyshabur city. Keywords: Teachers' curriculum skills. Mindfulness. Self-esteem. Students. Elementary school. Neyshabur city.

Keywords: Teachers' Curriculum Skills - Mindfulness - Self-Esteem