محمود کیوانلوشهرستانکی، ۱۴۰۴
بررسی رابطه بین محیط حامی خودپیروی با دستاوردهای تحصیلی با نقش میانجی خودشکوفایی دانش آموزان متوسطه دوم شهر جغتای
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین محیط حامی خودپیروی با دستاوردهای تحصیلی با نقش میانجی خودشکوفایی دانش آموزان متوسطه دوم شهر جغتای بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهر جغتای میباشند حجم جامعه 1349 نفر است.با توجه به جدول مورگان بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای به تعداد 302 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه محیط حامی خود پیروی آسور و همکاران (????)، دستاوردهای تحصیلی جعفری (1393) و خودشکوفایی کورت گلدشتاین (2001) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو آمار توصیفی از شاخصهایی همچون میانگین، جداول فراوانی، انحراف معیار و آمار استنباطی با نرم افزار SPSS23 و مدلسازی معادلات ساختاری به روش کمترین مربعات جزئی با استفاده ازنرمافزار smart pls3 انجام شد. نتایج نشان داد که تاثیر متغیر واسطهای خودشکوفایی در رابطه بین محیط حامی خودپیروی با دستاوردهای تحصیلی معنادار است.
کلیدواژهها:
محیط حامی خودپیروی ، دستاوردهای تحصیلی ، خودشکوفایی
Thesis:
Investigating the relationship between the supportive environment of self-following and academic achievements with the mediating role of self-actualization among high school students in Joghatai city
The aim of the present study was to investigate the relationship between the self-supportive environment and academic achievements with the role of mediating self-actualization of high school students in Joghatai city. The present study is descriptive, correlational and applied in terms of purpose. The statistical population of the present study is all high school students in Joghatai city. The population size is 1349 people. According to the Morgan table, 302 people were selected based on multi-stage cluster random sampling. The data collection tool is three questionnaires. The self-supportive environment questionnaire of Assur et al. (2002), the Jafari academic achievement questionnaire (2014) and the Kurt Goldstein self-actualization questionnaire (2001) were used. To analyze the data, two descriptive statistics were used, such as the mean, frequency tables, standard deviation and inferential statistics with SPSS23 software and structural equation modeling was performed using the partial least environment, academic achievement, self-actualizationSelf-supportivesquares method using smart pls3 software.
Keywords:
Self-supportive environment, academic achievement, self-actualization