دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

مریم عبدالهی خوشمردان، ۱۴۰۴

بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری مایکنبام بر انزوای تحصیلی و مهارت شناختی در دانش آموزان ابتدایی شهر نیشابور

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی رفتاری مایکنبام بر انزوای تحصیلی و مهارت شناختی در دانش آموزان ابتدایی شهر نیشابور بود. روش پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با دوگروه آزمایش و گواه است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پایه ششم در سال تحصیلی 1403-1402شهر نیشابور می باشند.از بین این دانش آموزان 40 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس در دو گروه 40 نفر آزمایش و گواه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه های انزوای تحصیلی دیلی و گرونت (2003) و پرسشنامه مهارت های شناختی کرمی (1381) استفاده شد و همچنین مداخله بازی درمانی شناختی رفتاری مایکنبام در طی ?? جلسه 90 دقیقه ای انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. در آمار توصیفی از شاخص هایی همچون میانگین، جداول فراوانی، نمودارها، انحراف معیار، واریانس و در آمار استنباطی در آزمون متناسب با داده ها همچون آزمون های آنکوا یا کوواریانس تک متغیره با نرم افزار SPSS 20 استفاده شد. نتایج نشان داد که بازی درمانی شناختی رفتاری مایکنبام بر کاهش انزوای تحصیلی و افزایش مهارت شناختی در دانش آموزان ابتدایی شهرنیشابور تاثیر دارد.

کلیدواژه‌ها: بازی درمانی شناختی رفتاری مایکنبام ، انزوای تحصیلی ، مهارت شناختی

Thesis:

Investigating the Effect of Maikenbaum Cognitive Behavioral Play Therapy on Academic Isolation and Cognitive Skills in Elementary School Students in Neyshabur

The aim of the present study was to investigate the effect of Maikenbaum's cognitive behavioral play therapy on academic isolation and cognitive skills in elementary school students in Neyshabur. The method of this study is a semi-experimental type with a pre-test-post-test design with two experimental and control groups. The statistical population of the present study is all sixth grade students in the academic year 1402-1403 in Neyshabur. Among these students, 40 people were selected by convenient sampling in two groups of 40 people for the experimental and control groups. The data collection tool is two questionnaires. The academic isolation questionnaire by Daly and Grunt (2003), the cognitive skills questionnaire by Karami (2002) were used, and Maikenbaum's cognitive behavioral play therapy intervention was carried out during 10 90-minute sessions. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. In descriptive statistics, indicators such as mean, frequency tables, graphs, standard deviation, variance were used, and in inferential statistics, tests appropriate to the data such as ANCOVA or univariate covariance tests were used with SPSS 20 software.

Keywords: Maikenbaum cognitive behavioral play therapy, academic isolation, cognitive skills