احمد حکیمی مقدم، ۱۴۰۴
نقش میانجی جو کلاس درس در رابطه بین سبک رهبری معلم وانگیزه تحصیلی دانش آموزان پسر متوسطه اول شهرستان سبزوار
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی جو کلاس درس در رابطه بین سبک رهبری معلم و انگیزه تحصیلی دانش آموزان پسر متوسطه اول شهرستان سبزوار انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری میباشد. جامعهی آماری این تحقیق شامل تمامی دانشآموزان پسر متوسطه اول شهرستان سبزوار میباشد که تعداد آن ها در سال تحصیلی 1404-1403 حدود 7500 نفر میباشد. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای بوده است و با استفاده از نرم افزار جی پاور، تعداد 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکتکنندگان، پرسشنامههای جو کلاس فریزر،گیدینگز و مک روبی(1995)، سبک رهبری معلم هاسین(2009) و انگیزه تحصیلی دانش آموزان هارتر(1980) را تکمیل کردند. در نهایت اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه ها توسط پژوهشگر جمعآوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از نرم افزار SPSS ویرایش 26 و برای انجام تحلیل عاملی تأییدی، آزمون فرضیات تحقیـق و برازش مدل ساختاری تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری و از نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که جو کلاس درس میتواند رابطه بین سبک رهبری معلم با انگیزه تحصیلی دانشآموزان را میانجیگری کند. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که بین سبک رهبری معلم و انگیزه تحصیلی دانشآموزان، بین سبک رهبری معلم و جو کلاس درس و بین جو کلاس درس و انگیزه تحصیلی دانش آموزان ارتباط مثبت و مستقیم وجود دارد.
کلیدواژهها:
واژگان کلیدی: انگیزه تحصیلی دانش آموزان، جو کلاس درس، سبک رهبری معلم
Thesis:
The mediating role of classroom climate in the relationship between teacher leadership style and academic motivation of first secondary school boys in Sabzevar city
The present study was conducted to investigate the mediating role of classroom atmosphere in the relationship between teacher leadership style and academic motivation of male high school students in Sabzevar city. In terms of purpose, it is an applied research, in terms of nature, it is a quantitative research, and in terms of data collection method, it is a descriptive and correlational research. The statistical population of this study includes all male high school students in Sabzevar city, whose number is about 7500 in the academic year 1403-1404. The sampling method was cluster and 100 people were selected as a sample using JPower software. Participants completed the Fraser, Giddings, and McRobbie (1995) Classroom Atmosphere Questionnaire, Hassin's Teacher Leadership Style (2009) and Harter's Student Academic Motivation (1980). Finally, the information obtained from the questionnaires was collected and analyzed by the researcher. In this study, SPSS version 26 software was used to analyze the data in the descriptive statistics section, and structural equation modeling and PLS software were used to conduct confirmatory factor analysis, test the research hypotheses, and fit the structural model of the study. The results of the study showed that classroom atmosphere can mediate the relationship between teacher leadership style and students' academic motivation. The results of this study also showed that there is a positive and direct relationship between teacher leadership style and students' academic motivation, between teacher leadership style and classroom atmosphere, and between classroom atmosphere and students' academic motivation.
Keywords:
Keywords: Classroom atmosphere, teacher leadership style, students' academic motivation