شکیبا بیهقی، ۱۴۰۳
The Effects of Graphic Organizer Use on Iranian Pre-intermediate EFL Learners’ Breadth and Depth of Vocabulary Knowledge
چکیده هدف از این مطالعه بررسی تأثیر استفاده از سازماندهندههای گرافیکی بر وسعت و عمق دانش واژگانی زبانآموزان ایرانی در سطح پیشمیانی زبان انگلیسی است. برای دستیابی به این هدف، از روشهای کمی و کیفی استفاده شد. شرکتکنندگان شامل پنجاه زبانآموز زن در سطح پیشمیانی از مؤسسه سخن در سبزوار بودند که در بازه سنی ?? تا ?? سال قرار داشتند. آنها بهصورت نمونهگیری در دسترس در مرحله کمی پژوهش، به دو گروه آزمایشی (?? نفر) و کنترل (?? نفر) تقسیم شدند. بهمنظور همگنسازی شرکتکنندگان، از آزمون مهارت زبان انگلیسی نلسون (NELSON) شامل ?? سؤال استفاده شد. برای سنجش وسعت و عمق دانش واژگانی زبانآموزان، از آزمون سطوح واژگان (VLT) که توسط Nation (1990) طراحی شده و آزمون تداعی واژگان (WAT) از Read (2000) استفاده شد. دادههای کمی حاصل از پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ?? تحلیل شد و برای مقایسه نتایج بین گروهها، آزمون t مستقل به کار رفت. در مرحله کیفی، بهمنظور گردآوری دادهها، یک مصاحبه نیمهساختاریافته با ده شرکتکننده به روش نمونهگیری هدفمند انجام شد. دادههای کیفی نیز از طریق تحلیل محتوا با استفاده از نرمافزار MAXQDA بررسی گردید. نتایج آزمون t مستقل و تحلیل محتوایی نشان داد که استفاده از سازماندهندههای گرافیکی تأثیر مثبتی بر وسعت و عمق دانش واژگانی دارد و موجب افزایش انگیزه زبانآموزان پیشمیانی در یادگیری میشود.
کلیدواژهها:
تحلیل محتوا، سازماندهنده گرافیکی، وسعت دانش واژگانی، عمق دانش واژگانی
Thesis:
تاثیر پیش سازمان دهنده های گرافیکی بر عمق و وسعت دانش واژگان درمیان فراگیران زبان انگلیسی ایرانی در سطح پیش متوسط
The purpose of this study is to examine the effects of graphic organizer use on Iranian pre-intermediate EFL learners’ breadth and depth of vocabulary knowledge. To achieve this aim, both quantitative and qualitative methods were employed.The participants included fifty pre- intermediate female English learners at Sokhan Institute in Sabzevar. their age ranged from 10-20. they were divided into experimental (n=25) and control (n= 25) groups using convenience sampling in a quantitative phase of the study. The 50-item NELSON English Language Proficiency Test was used to homogenize the participants. To measure learners’ vocabulary breadth and depth knowledge, the VLT (Vocabulary Levels Test) developed by Nation (1990) and the Word Association Test (WAT) by Read (2000) were used to analyze the quantitative data obtained from the researchers' experiments, Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) version 25 was used, and for comparing the results between groups, an independent t-test was applied. In order to collect data for the qualitative phase, as semi- structured interview was conducted with ten participants using purposive sampling. Content analysis was applied for data analysis in the qualitative stages using MAXQDA. The result of the independent t-test and content analysis revealed that graphic organizers are effective in the breadth and depth of vocabulary knowledge and they motivate pre-intermediate EFL learners in learning.
Keywords:
Content Analysis, Graphic Organizer, Vocabulary Breadth Knowledge, Vocabulary Depth Knowledge