دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

علی سردارابادی، ۱۴۰۳

شناسایی بستر ها و پیامدهای کاربرد پذیری هوش مصنوعی در آموزش بر اساس رویکرد گراند تئوری

چکیده پژوهش حاضر باهدف کاوش بستر ها و پیامدهای کاربرد پذیری هوش مصنوعی در آموزش بر اساس رویکرد گراند تئوری انجام گرفت. روش پژوهش، روش اکتشافی و کیفی بوده که در بخش کیفی، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد گرندد تئوری لحاظ گردیده است. مشارکت‌کنندگان بخش کیفی 11 نفر از اساتید دانشگاهی و خبرگان در حوزه علوم تربیتی و مدیریت آموزشی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خراسان رضوی می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری نظری و فن گلوله برفی انتخاب‌شده‌اند روش تجزیه‌وتحلیل داده‏های مصاحبه در بخش کیفی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی یافته‌های پژوهش در بخش کیفی شامل 102 کدباز،28 کد ثانویه و 6 مقوله اصلی به دست آمد. نتایح نشان داد که متغیرهای علی عبارتند از: تحقیق و نوآوری در آموزش، توسعه مهارت‌‎های آینده، بهبود ارزیابی و بازخورد، دسترسی و فراگیری بیشتر، بهینه سازی فرآیند های آموزشی و بهبود تجربه یادگیری مداخله گر عبارتند از.مجرای آموزشی، عوامل اجتماعی فرهنگی، محیط آموزشی، ویژگی ابزارهای هوش مصنوعی ویژگی‌های معلم و ویژگی‌های دانش‌آموز و شرایط زمینه ای عبارتند از: تحقیقات آموزشی، مدیریت آموزشی، توسعه عدالت آموزشی، ارزیابی و بازخورد، تدریس و آموزش و یادگیری شخصی سازی شده و راهبردها عبارتند از تشویق به نوآوری و همکاری، توجه به مسائل اخلاقی و اجتماعی، ارزیابی و بازخورد مداوم، تایید بر یادگیری شخصی سازی شده، تمرکز بر توسعه محتوای آموزشی با کیفیت، توسعه نیروی انسانی متخصص، سرمایه گذاری در زیرساخت های فناوری، ایجاد چشم انداز روشن و جامع و مقوله پیامدها عبارتند از: پیامدهای مثبت و پیامد های چالش برانگیز

کلیدواژه‌ها: واژگان کلیدی: هوش مصنوعی، آموزش، گرندد تئوری

Thesis:

Identifying the Platforms and Implications of Artificial Intelligence Usability in Education Based on the Grounded Theory Approach

The present study aimed to explore the contexts and consequences of the usability of artificial intelligence in education based on the Grounded Theory approach. The research method was exploratory and qualitative, with qualitative content analysis conducted using the Grounded Theory approach in the qualitative section. Participants in the qualitative section included 11 university professors and experts in the fields of educational sciences and educational management from Islamic Azad Universities in Khorasan Razavi Province, who were selected through theoretical sampling and the snowball technique. Data analysis of the interviews in the qualitative section involved open, axial, and selective coding. The findings in the qualitative section included 102 open codes, 28 secondary codes, and 6 main categories. The results indicated that the causal variables include: research and innovation in education, development of future skills, improvement of assessment and feedback, increased access and inclusivity, optimization of educational processes, and enhancement of the learning experience. The intervening variables include: educational channels, socio-cultural factors, educational environment, characteristics of AI tools, teacher characteristics, and student characteristics. The contextual conditions include: educational research, educational management, development of educational equity, assessment and feedback, teaching, and personalized learning. The strategies include: encouraging innovation and collaboration, addressing ethical and social issues, continuous assessment and feedback, emphasis on personalized learning, focus on developing high-quality educational content, development of specialized human resources, investment in technological infrastructure, and creating a clear and comprehensive vision. The outcome categories include: positive outcomes and challenging outcomes.

Keywords: Keywords: Artificial Intelligence, Education, Grounded Theory