جواد فراشیانی، ۱۴۰۳
اثر بخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر احساس پایستگی تحصیلی و خودکارامدی دانش آموزان ابتدایی شهر جغتای
هدف از انجام پژوهش حاضههر بررسههی اثربخشههی خودتنظیمی هیجانی بر احسهها پایسههتگی تحصههیلی و
خودکارآمدی دانش آموزان ابتدایی شهر جغتای بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری
اطالعات، تحقیقی از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون بوده اسهههت. جامعهی آماری پژوهش
حاضهر را کلهیهی دانشآموزان مقطع ابتدایی شههر جغتای در سهال تحصهیلی -1403 1402تشهکیل دادند که در
مجموع 1042نفر بودند. در این پژوهش 80 دانشآموز با ا ستفاده از روش خو شهای ت صادفی انتخاب شدند که
در دو گروه 40 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند و به پر سشنامهی پای ستگی تح صیلی مارتین و مارش)2008(
و پرسهشهنامهی خودکارآمدی تحصهیلی مورگان جینگز و مک ایلروی )1999(پاسهد دادند و پروتکل آموزشهی
تنظیم هیجان برا سا د ستورالعملی آلن، مک هارگ و بارلو )2019( به مدت 8 جل سهی 90 دقیقهای برای آنان
اجرا شههد. دادههای حاصههل از این پژوهش با اسههتفاده از روش آمار توصههیفی)میانگین و انحراف اسههتاندارد( و
اسههتنطاطی )مفروضههات کواریانس و آزمون کواریانس( با کمک نرم افزار 28 spss تجزیه و تحلیل شههد. نتایج
پژوهش نشان داد که خودتنظیمی هیجانی بر احسا پایستگی تحصیلی دانش آموزان ابتدایی اثربخش می باشد،
همچنین خودتنظیمی هیجانی بر خودکارآمدی دانش آموزان ابتدایی اثربخش می باشد.
کلیدواژهها:
واژگان کلیدی: خودتنظیمی هیجانی، احسا پایستگی تحصیلی، خودکارآمدی، دانش آموزان ابتدایی
Thesis:
The effectiveness of emotional self-regulation training on the sense of A sense of academic buoyancy and self-efficacy of elementary school students in Joghatai city
The purpose of this research was to investigate the effectiveness of emotional selfregulation training on the sense of academic sustainability and self-efficacy of
primary school students in Joghtai city. This research has been a semi-experimental
research with a pre-test-post-test design in terms of its practical purpose and in terms
of the method of data collection. The statistical population of the present study was
formed by all the elementary school students of Joghtai city in the academic year of
1402-1403, which were 1042 people in total. In this research, 80 students were selected
using the random cluster method, and they were divided into two groups of 40 people,
experimental and control, and they answered the academic persistence questionnaire
of Martin and Marsh (2008) and the academic self-efficacy questionnaire of Morgan
et al. (1999) and the educational protocol Emotion regulation was performed for them
based on the instructions of Allen, McHarg and Barlow (2019) for 8 sessions of 90
minutes. The data obtained from this research were analyzed using descriptive
statistics (mean and standard deviation) and inferential (variance assumptions and
covariance test) with the help of spss 28 software. The results of the research showed
that emotional self-regulation training is effective on elementary school students'
sense of academic persistence, and emotional self-regulation training is effective on
elementary school students' self-efficacy
Keywords:
Keywords: emotional self-regulation, sense of academic persistence, self-efficacy, elementary students.