دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

مینا جعفری اریان، ۱۴۰۳

اثر آموزش مهارت های زندگی بر مهارت هوش اجتماعی و هوش عاطفی دانش اموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان سبزوار

چکیده: این پژوهش با هدف اثر آموزش مهارت های زندگی بر هوش اجتماعی و هوش عاطفی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان سبزوار صورت گرفته است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل نابرابر می باشد. جامعه پژوهش حاضر را تمامی دانش آموزان ابتدایی دختر پایه ششم ابتدایی شهر سبزوار به تعداد 381 نفر تشکیل می دهند. از این دانش آموزان و بر اساس نمونه گیری خوشه ای و از بین دانش آموزانی که حاضر به همکاری بودند و بر اساس ملاک های ورود 40 دانش آموز انتخاب شدند. در این پژوهش از برنامه آموزش مهارت‌های زندگی (کلینکه، 1999) و سازمان بهداشت جهانی (فتحی و همکاران)استفاده شد. برای جمع آوری داده ها نیز از دو پرسشنامه هوش اجتماعی ترومسو (2001) و هوش هیجانی(عاطفی) پترایدز و فارنهام (2004) استفاده شد. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار 24 spss داده‌ها تجزیه و تحلیل شد. که شامل ضرایب چولگی و کشیدگی برای بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق و مفروضات کواریانس و آزمون کواریانس بود. نتایج نشان داد متغیر مستقل آموزش مهارت های زندگی بر متغیرهای هوش اجتماعی وهوش عاطفی تأثیر معناداری داشته است که این تاثیر باعث افزایش معنادار میانگین نمرات هوش اجتماعی وهوش عاطفی در پس آزمون گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است. با توجه به مجذور اتا می توان گفت به ترتیب 1/30 و 7/31 درصد از تفاوتی که درمیانگین نمرات تعدیل شده پس آزمون هوش اجتماعی و هوش عاطفی در دو گروه کنترل وآزمایش وجود دارد به وسیله آموزش مهارت های زندگی تبیین می شود.

کلیدواژه‌ها: کلید واژه ها: دانش آموزان مقطع ابتدایی، مهارت های زندگی، هوش هیجانی، هوش احساسی

Thesis:

The effect of life skills training on social intelligence and emotional intelligence of sixth grade female students in Sabzevar city

This study aimed to investigate the effect of life skills training on social intelligence and emotional intelligence of sixth grade female elementary school students in Sabzevar city. This study is a semi-experimental study using a pre-test-post-test design with a control group. The population of the present study consisted of all 381 sixth grade female elementary school students in Sabzevar city. Of these students, 40 were selected based on stratified sampling and among the students who were willing to cooperate and based on the inclusion criteria. In this study, the Life Skills Training Program (Klinke, 1999) and the World Health Organization (Fathi et al.) were used. Two questionnaires, Tromso Social Intelligence (2001) and Petrides and Farnham Emotional Intelligence (2004), were used to collect data. In this study, the data were analyzed using SPSS 24 software. Which included the coefficients of skewness and elongation to examine the normality of the research variables and the assumptions of covariance and covariance test. The results showed that the independent variable of life skills training had a significant effect on the variables of social intelligence and emotional intelligence, which caused a significant increase in the mean scores of social intelligence and emotional intelligence in the post-test of the experimental group compared to the control group. According to the eta square, it can be said that 30.1 and 31.7 percent of the difference between the adjusted post-test scores of social intelligence and emotional intelligence in the control and experimental groups, respectively, is explained by life skills training.

Keywords: Keywords: Elementary school students, emotional intelligence, emotional intelligence, life skills