زینب صدیقی، ۱۴۰۳
بررسی حقوقی حمل و نقل MTO در حقوق تجارت بین الملل
حمل نقل MTO یا حمل و نقل چند وجهی یا مرکب، ترکیبی از انواع حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی می باشد. در این نوع از حمل و نقل با استفاده از وسایل نقلیه گوناگون و مختلف محموله یا بار توسط یک شخص واحد از یک کشور به کشور دیگر و یا از یک محل به محل دیگر بدون توقف در حمل و جابه جایی کالا منتقل می گردد. از انواع حمل و نقل ساده و تک بعدی می توان به حمل و نقل دریایی و هوایی و حمل و نقل زمینی اشاره کرد. لذا در صورتی که حمل و نقل با ترکیبی از موارد ذکر شده صورت گیرد به آن حمل و نقل مرکب ، چند کیفیتی و یا چند نوعی می گویند. به بیان دیگر حمل و نقل MTO عبارت است از؛ جابجایی یک کالا بدون وقفه از یک نقطه در یک کشور به نقطه ای واقع در کشور دیگر، با مسئولیت شخص واحد و توسط حداقل دو نوع وسیله حمل و نقل که سیستم حقوقی حاکم بر آن ها متفاوت باشد برای مثال؛ کشتی و کامیون، و تحت بارنامه واحد، که بارنامه ترابری چند نوعی و حمل و نقل مرکبی نامیده می شود. متصدی حمل و نقل در این روش حمل، کالا را از ارسال کننده تحویل گرفته و به مرسل الیه تسلیم می کند. لذا می توان گفت حمل و نقل MTO علاوه بر جنبه داخلی دارای جنبه بین المللی نیز می باشد.
شخصی که در مقابل صاحب کالا تعهد می نماید که کالا را به صورت صحیح و سالم در ازای دریافت مبلغی از یک نقطه به نقطه ای دیگر با استفاده از وسایل حمل و نقل گوناگون منقل کند عامل حمل و نقل بین المللی MTO نامیده می شود. بنابراین مسئولیت جابجایی کالا از نقطه مبدا تا مقصد بر عهده عامل می باشد لذا عامل ممکن است جابجایی را شخصا انجام دهد و یا اینکه از طریق ماموران و نمایندگان و سایر متصدیان حمل و نقل که با وی قرارداد جداگانه منعقد کرده اند نسبت به جابه جایی کالای مد نظر اقدام نماید.
عامل حمل و نقل دارای دو وجه متمایز از یک دیگر می باشد؛ 1. تک نوعی بودن در ارتباط با متصدیان حمل و نقل، که در این وجه متصدی در ظاهر مالک اصلی و یا به نمایندگی از طرف مالک اصلی با متصدی حمل و نقل تک نوعی مبادرت به تنظیم و انعقاد قرارداد می نماید.2. در مقابل فرستنده کالا متعهد می شود کالا را از مبداء تا مقصد جابه جا نماید. حال نکته مهمی که در اینجا می بایست به آن توجه نماییم اینست، درصورتی که در مسیر حمل و نقل تک نوعی برای مثال زمینی حادثه ای پیش بیاید مسئولیت آن بر عهده کیست؟ با توجه به مطالعات صورت گرفته دریافتم دو نظریه در ارتباط با این موضوع وجود دارد 1. نظام مسئولیت زنجیره ای می باشد، در این موارد عامل حمل نقل مذکور همان مسئولیت متصدی حمل و نقل زمینی را بر عهده دارد 2. نظام مسئولیت یکنواخت است، در این مورد بدون توجه به محل ورود خسارت، عامل مذکور در حدود معین و مشخص مسئول جبران خسارت می باشد. که در ماده 16 معاهده حمل و نقل مرکب بین المللی 1980 ژنو نظام یکنواخت مسئولیت عامل مذکور پذیرفته شده است و از جانب حقوقدانان ایراداتی به آن وارد شده است و تقصیر مفروض را مبنای مسئولیت حمل و نقل MTO می دانند. حمل و نقل MTO صرف نظر از مسئولیت ها و تکالیفی که بر عهده اش می باشد دارای یکسری حقوق است. صاحب کالا در برابر عامل حمل و نقل دارای یکسری حقوق و تکالیف می باشد که در صورت عدم رعایت آن ها عامل حق دریافت کرایه و حق حبس، تحویل کالا، حق تخلیه و حق غرامت را خواهد داشت.
از مهمترین مشکلات و موارد ابهام حمل و نقل MTO شامل عدم شفافیت و همچنین تفکیک مسئولیتها و وظایف و همچنین عدم وجود یک نظام حقوقی واحد برای پاسخگویی به خسارتهای احتمالی در این قرارداد می باشد. لذا ما در این پژوهش درصدد هستیم حمل و نقل MTO در حقوق تجارت بین الملل را مورد بررسی قرار دهیم. لذا سوال مهمی که در این پژوهش مطرح می شود عبارت است از؛ دیدگاه حقوقی حمل و نقل MTO در حقوق تجارت بین الملل به چه نحو می باشد؟
کلیدواژهها:
حمل و نقل، MTO، حقوق تجارت بین الملل
Thesis:
Legal review of MTO transportation in international trade law
MTO transportation or multimodal or combined transportation is a combination of air, sea and land transportation. In this type of transportation, cargo or freight is transported by a single person from one country to another or from one place to another without stopping in the transportation and movement of goods using various and different vehicles. Simple and one-dimensional types of transportation include sea and air transportation and land transportation. Therefore, if transportation is carried out with a combination of the above, it is called combined, multi-quality or multi-type transportation. In other words, MTO transportation is; the movement of a commodity without interruption from one point in one country to a point in another country, under the responsibility of a single person and by at least two types of means of transportation that have different legal systems, for example; ship and truck, and under a single bill of lading, which is called a multi-type bill of lading and combined transportation. In this method of transportation, the carrier receives the goods from the sender and delivers them to the consignee. Therefore, it can be said that MTO transportation has an international aspect in addition to its domestic aspect.
A person who undertakes to the owner of the goods to transport the goods correctly and safely in exchange for a fee from one point to another using various means of transportation is called an international MTO transportation agent. Therefore, the responsibility for moving the goods from the point of origin to the destination lies with the agent, so the agent may carry out the movement personally or through agents, representatives and other transportation operators with whom they have concluded a separate contract for the movement of the goods in question.
A transportation agent has two distinct aspects from each other; 1. Being unique in relation to transportation operators, in which case the operator, in the guise of the main owner or on behalf of the main owner, attempts to prepare and conclude a contract with the single transportation operator. 2. In return, the consignor undertakes to transport the goods from the origin to the destination. Now, the important point that we should pay attention to here is, if an accident occurs during a single type of transportation, for example, by land, who is responsible for it? According to the studies conducted, I found that there are two theories regarding this issue: 1. The chain liability system, in these cases, the aforementioned transport agent bears the same responsibility as the land transport operator 2. The uniform liability system, in this case, regardless of the place of damage, the aforementioned agent is responsible for compensation within certain and specific limits. In Article 16 of the 1980 Geneva Convention on International Combined Transport, the uniform liability system of the aforementioned agent has been accepted, and some objections have been made to it by lawyers, and they consider the assumed fault to be the basis for the liability of MTO transportation. MTO transportation, regardless of the responsibilities and duties it is responsible for, has a number of rights. The owner of the goods has a series of rights and obligations towards the transport agent, which if not observed, the agent will have the right to receive the fare and the right to lien, deliver the goods, the right to discharge and the right to compensation.
The most important problems and ambiguities of MTO transportation include the lack of transparency and the separation of responsibilities and duties, as well as the absence of a single legal system to respond to possible damages in this contract. Therefore, in this research, we are trying to examine MTO transportation in international trade law. Therefore, the important question raised in this research is; What is the legal perspective of MTO transportation in international trade law?
Keywords:
international trade law transportation , MTO,