دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

مهسا نجم آبادی، ۱۴۰۳

بررسی تاثیر سبک مدیریت مشارکتی بر خود تنظیمی و رفتار توسعه‌ای معلمان مقطع ابتدایی شهرستان سبزوار سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲

پژوهش حاضر با هدف بررسی بررسی تاثیر مدیریت مشارکتی بر خودتنظیمی و رفتار توسعه ای در معلمان ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان سبزوار در سال تحصیلی- 1403-1402 انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان سبزوار به تعداد 1350 نفر بود که بر اساس این جدول برای جامعه آماری تحقیق تعداد نمونه ها 318 (طبق جدول کرجسی و مورگان) نفر تعیین گردیده است. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه استاندارد خودتنظیمی پینتریج و دیگروت (????)؛پرسشنامه استاندارد رفتار توسعه ای پرالت (2006) و پرسشنامه استاندارد مدیریت مشارکتی (فیضی ، 2007)مورد سنجش قرار گرفته اند جمع‌آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اس پی اس ویراست 26 و Smart-Pls استفاده شد. نتایج نشان داد مدیریت مشارکتی بر خودتنظیمی و رفتار توسعه ای در معلمان ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان سبزوار در سال تحصیلی- 1403-1402 تاثیر دارد. (05/0 > p).

کلیدواژه‌ها: مدیریت مشارکتی ، خودتنظیمی ، رفتار توسعه ای، معلمان ابتدایی

Thesis:

Investigating the Effect of Participatory Management Style on Self-Regulation and Developmental Behavior of Elementary School Teachers in Sabzevar City, Academic Year 1402-1403

The present study was conducted with the aim of investigating the effect of participatory management on self-regulation and developmental behavior in elementary school teachers in Sabzevar city in the academic year 1402-1403. The research method in this study is applied in terms of purpose and descriptive in terms of method, correlation type. The statistical population of the study was all elementary school teachers in Sabzevar city, 1350 people. Based on this table, the number of samples for the statistical population of the study was determined as 318 people (according to the Krejci and Morgan table). The required information was collected through the standard self-regulation questionnaire of Pintridge and DeGroot (1990); the standard developmental behavior questionnaire of Perlat (2006) and the standard participatory management questionnaire (Faizi, 2007). Structural equation modeling method was used to analyze the data using SPSS version 26 and Smart-Pls software. The results showed that participatory management has an effect on self-regulation and developmental behavior in elementary school teachers in Sabzevar city in the academic year 1402-1403. (p < 0.05).

Keywords: : participatory management, self-regulation, developmental behavior, elementary school teachers