ام البنین نبوی اصل، ۱۴۰۳
شناسایی چالش های موجود در آموزش درس روش تدریس تربیت بدنی از نظر دانشجویان رشته آموزش ابتدایی
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای موجود در آموزش درس روش تدریس تربیتبدنی از نظر دانشجویان رشته آموزش ابتدایی انجام شد. در این پژوهش از رویکرد کیفی و راهبردهای تحلیل پدیدارشناسی تفسیری استفاده شد. جامعه آماری را، دانشجویان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی شهر سبزوار در سال 1403 تشکیل دادند. در این راستا با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با 12 نفر مصاحبه شد. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق انجامشده و دادهها با نظریه داده بنیاد و طی سه مرحله کدگذاری اولیه، ثانویه و نهایی تجزیهوتحلیل شدند. بر اساس نتایج، 7 مقوله اصلی (ویژگیهای فردی؛ برنامه درسی و ارزشیابی؛ اخلاقگرایی؛ دورههای آموزشی؛ منابع و امکانات؛ مسائل سازمانی؛ و ارزیابی)، در سه دسته چالشهای آموزشی، زیرساختی و فردی بازشناسی شدند. این نتیجه حاصل شد که در آموزش درس روش تدریس تربیتبدنی، باید تجهیزات بیشتری وجود داشته باشد و دانشجویان باید برنامه درسی را دنبال کنند و فعالیتهای تصادفی انجام ندهند. در دانشگاهها باید برنامهای برای اساتید ایجاد شود که بتوانند از آن پیروی کنند و تجهیزات بیشتری را برای آموزش درس روش تدریس تربیتبدنی فراهم کنند تا از فرآیند یادگیری حمایت و تسهیل شود. دانشگاهها باید شامل تجهیزات و بازیهای بیشتر برای جذابتر کردن ورزش و همچنین درگیر کردن بازیهای مختلف برای جذابتر کردن درس استفاده کنند. بر طبق نتایج، تدوین برنامه راهبردی مناسب جهت استفاده حداکثر از قوتها و فرصتها و برطرف ساختن ضعفها و کمک به کاهش آثار برخی از این تنگناها و چالشها بر روند حرکت آموزشی نوین درس تربیتبدنی، امری مهم و زیرساختی برای رفع چالشهای موجود در این زمینه است.
کلیدواژهها:
روش تدریس تربیتبدنی، چالش، آموزش ابتدایی
Thesis:
Identifying the challenges in teaching physical education teaching methods from the perspective of elementary education students
The present study was conducted with the aim of identifying the challenges in teaching physical education teaching methods from the perspective of elementary education students. In this study, a qualitative approach and interpretive phenomenological analysis strategies were used. The statistical population was composed of elementary education students at the Islamic Azad University of Sabzevar in 1403. In this regard, 12 people were interviewed using the purposive sampling method. Data collection was conducted through in-depth semi-structured interviews and the data were analyzed with grounded theory and in three stages of primary, secondary, and final coding. Based on the results, 7 main categories (personal characteristics; curriculum and evaluation; ethics; training courses; resources and facilities; organizational issues; and evaluation) were identified in three categories of educational, infrastructural, and individual challenges. The conclusion was that in teaching physical education teaching methods, there should be more equipment and students should follow the curriculum and not do random activities. Universities should create a program for professors to follow and provide more equipment for teaching physical education teaching methods to support and facilitate the learning process. Universities should include more equipment and games to make sports more attractive and also involve different games to make the lesson more attractive. According to the results, developing an appropriate strategic plan to maximize the strengths and opportunities and overcome weaknesses and help reduce the effects of some of these bottlenecks and challenges on the process of modern physical education teaching is an important and infrastructure to overcome the challenges in this field.
Keywords:
Physical education teaching methods, challenge, elementary education.