رضا صمدی، ۱۴۰۳
رابطه بین سبکهای یادگیری با اشتیاق تحصیلی و مولفههای آن با نقش میانجی سرزندگی دانشآموزان پایهی اوّل متوسطه دوم شهرستان جغتای
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبکهای یادگیری با اشتیاق تحصیلی و مولفههای آن با نقش میانجی سرزندگی دانشآموزان پایهی اول متوسطه دوم شهرستان جغتای بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. ماهیت پژوهش حاضر کمی میباشد. جامعهی آماری پژوهش حاضر کلّیهی دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان جغتای در سال تحصیلی ????-???? بود که از مجموع 455 نفر بر اساس جدول مورگان 208 نفر بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامهی اشتیاق تحصیلی فردریگز، بلومنفیلد و پاریس (????)، مقیاس سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری (1391) و پرسشنامه سبکهای یادگیری وارک (2009) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرس ون، تحلیل و مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS 2022 و 2022 PLS مورد اندازهگیری قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که: بین سبکهای یادگیری با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت وجود دارد. همچنین بین سبک های یادگیری با سرزندگی دانشآموزان رابطه مثبتی برقرار است. رابطهی بین سرزندگی با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان پایهی اول متوسطه دوم شهرستان جغتای نیز مثبت بوده است.
واژگان کلیدی: سبکهای یادگیری، اشتیاق تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، دانشآموزان پایهی اول متوسطه دوم.
کلیدواژهها:
سبکهای یادگیری، اشتیاق تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، دانشآموزان پایهی اول متوسطه دوم
Thesis:
The relationship between learning styles and academic enthusiasm and its components with the mediating role of vitality of students of the first grade of the second secondary school in Joghtai city
The purpose of this research was to investigate the relationship between learning styles and academic enthusiasm and its components with the mediating role of the vitality of the students of the first grade of the second secondary school in Joghtai city. The current research was a descriptive and correlational research in terms of practical purpose and in terms of data collection method. The nature of the present research is quantitative. The statistical population of the present study was all the second high school students of Joghtai city in the academic year of 1402-1403, out of a total of 455 students, 208 were randomly selected according to Morgan's table, and according to Fredericks, Blumenfield and Paris (2004) academic enthusiasm questionnaire, Dehghani academic vitality scale Zadeh and Hossein Chari (2013) and Wark's learning styles questionnaire (2009) answered. Data were measured using Pearson's correlation coefficient, analysis and structural equation modeling using SPSS 2022 and 2022 PLS software. The results of the research showed that: there is a positive relationship between learning styles and academic enthusiasm in the students of the first grade of the second secondary school in Joghtai city. Also, there is a positive relationship between the learning styles and the vitality of the second grade primary and secondary students of Joghtai city. The relationship between vitality and academic enthusiasm of students of the first grade of the second secondary school in Joghtai city has also been positive.
Key words: learning styles, academic enthusiasm, academic vitality, first and second grade students.
Keywords:
learning styles, academic enthusiasm, academic vitality, first and second grade students