دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

رویا علی اکبری، ۱۴۰۴

رابطه بین هوش تجاری و فرهنگ سازمانی با نقش میانجیگری تعهد سازمانی در موسسات دولتی شهرستان سبزوار

چکیده ی پایاننامه فارسی و انگلیسی (شامل بیان مسئله و هدف، روشها و ابزارهای اجرا و نتایج به دست آمده) : چکیده فارسی: هوش تجاری رویکردی است که شامل فرآیندها و سیستمهایی برای تبدیل دادههای خام به اطلاعات معنادار و مفید است که امکان تجزیه و تحلیل مؤثر، سیستماتیک و هدفمند یک سازمان و محیط رقابتی آن را فراهم میکند. با توجه به اینکه تحقیقات زیادی در نقش فرهنگ سازمانی در حوزه کلی فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی وجود دارد، مطالعات محدودی روی مؤلفه هوش تجاری در فرهنگ سازمانی متمرکز شده است. هدف از این تحقیق رابطه بین هوش تجاری و فرهنگ سازمانی با نقش میانجیگری تعهد سازمانی در موسسات دولتی است به منظور دستیابی به هدف، نظرسنجی انجام شد. دادهها از طریق پرسشنامه بر روی 201 نفر (25 زن و 176 مرد) از دو دانشگاه حکیم سبزواری و علوم پزشکی شهر سبزوار جمعآوری و با استفاده از روشهای کمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نوع تحقیق از نوع کمی و همبستگی است و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای هوش تجاری پروویچ، پرسشنامه تعهد سازمانی پورتر و ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی دنیسون استفاده گردید. برای بررسی رابطه بین هوش تجاری و عملکرد سازمانی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد و خلاصه نتایج بدست آمده ضریب همبستگی بین متغیر هوش تجاری و فرهنگ سازمانی است. بدین ترتیب میتوان نتیجه گرفت بین دو متغیر مذکور رابطه مثبت معنی داری ولی ضعیفی وجود دارد. علاوه بر این، نتایج تجزیه و تحلیل جداول نشان میدهد که عامل تعهد سازمانی میتواند تفاوت چشمگیری را در‌ میانگین‌ هوش تجاری و فرهنگ سازمانی ایجاد کند که‌ نشان دهنده تصمیمگیری درست، موفقیت و انجام وظایف محوله است‌. بنابراین، تعهد سازمانی با فرهنگ سازمانی و هوش تجاری رابطه‌ مثبت‌ دارد. در پایان محقق پیشنهادات جالبی را برای کارهای آتی بیان میکند.

کلیدواژه‌ها: فرهنگ سازمانی، هوش تجاری، تعهد سازمانی

Thesis:

The Role of Business Intelligence Systems in Organizational Culture with the Mediating Role of Organizational Commitment

Abstract Business intelligence is an approach that includes processes and systems to transform raw data into meaningful and useful information that enables effective, systematic, and targeted analysis of an organization and its competitive environment. There is a lot of research on the role of organizational culture in the general field of information technology and information systems, but there is limited studies have focused on the component of business intelligence in organizational culture. This research examines the relationship between business intelligence and organizational culture and the mediating role of organizational commitment in government institutions. A survey is conducted to achieve this goal. The data is collected through a questionnaire on 201 people (25 female and 176 male) of Hakim Sabzevari University and Sabzevar University of Medical Sciences and analyzed using quantitative methods. The type of research is quantitative and correlational, and Petrovich business intelligence questionnaires, Porter's organizational commitment questionnaire, and Dennison's organizational culture evaluation tool are used to collect data. Pearson's correlation test is used to investigate the relationship between business intelligence and organizational performance, and the summary of the results is the correlation coefficient between the variable of business intelligence and organizational culture. In this way, there is a significant but weak positive relationship between the two mentioned variables. In addition, the results of the analysis of the tables show that organizational commitment can create an important difference in the average of business intelligence and organizational culture, which indicates correct decision-making, success, and performance of assigned tasks. Therefore, organizational commitment positively relates to organizational culture and business intelligence. In the end, the researcher gives interesting suggestions for future works.

Keywords: Business Intelligence Systems, Organizational Culture, Organizational Commitment