محمدرضا نامنی، ۱۴۰۳
بررسی نقش تعدیلی مسئولیتپذیری اجتماعی بر عوامل مؤثر بر ارزش شرکت
ارزش شرکت نتایج کار را در دستیابی به اهداف، برای به حداکثر رساندن رفاه سهامداران توصیف
میکند. هدف از تأسیسشرکت به حداکثر رساندن ارزش شرکت میباشد؛ که برای شرکتهای سهامی
عام در قیمت سهام آنها منعکسمیشود. برای رسیدن به اهداف شرکت، مدیریت باید فعالیتهای خود
را بهطور مؤثر و کارآمد انجام دهد تا بتواند حداکثر سود را کسب نماید که انتظار میرود ثروت
سرمایهگذاران نیز به حداکثر برسد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثر تعدیلی مسئولیتپذیری
اجتماعی بر عوامل مؤثر بر ارزش شرکت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
میباشد. این پژوهش برای یک دوره 5 ساله در سالهای 1397 تا 1401 انجام شده اطلاعات نمونه
شرکتهای مورد مطالعه شامل 102 شرکت پس از بررسی در دسترس بودن اطلاعات آنها جمعآوری
و به کمک نرمافزار اکسل طبقهبندی و به کمک نرمافزار ایویوز مورد تحلیل واقع شدند. در این
پژوهش برای اندازهگیری متغیر ارزش شرکت از حاصل تقسیم قیمت هر سهم عادی بر ارزش دفتری
هر سهم عادی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین اهرم مالی، سودآوری و اندازه شرکت با
ارزش شرکت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مسئولیتپذیری اجتماعی رابطه بین آنها
را تعدیل میکند.
کلیدواژهها:
مسئولیتپذیری اجتماعی، اهرم مالی، سودآوری، اندازه شرکت، ارزش شرکت
Thesis:
Moderating role of Corporate Social Responsibility on determinants of firm value
The company's value describes the results of the work in achieving the goals, to maximize the welfare of the shareholders
does The purpose of establishing the company is to maximize the value of the company; which for joint stock companies
It is generally reflected in their stock prices. In order to achieve the company's goals, the management should manage its activities
to do effectively and efficiently so that he can get the maximum profit that wealth is expected
Investors also reach the maximum
The main goal of the current research is to investigate the moderating effect of accountability
Social factors affecting the value of the company in companies admitted to the Tehran Stock Exchange
is This research was conducted for a period of 5 years from 1397 to 1401. Sample information
The studied companies include 102 companies after checking the availability of their information
And they were classified with the help of Excel software and analyzed with the help of Eviuse softwar
in this
Research to measure the company value variable from the result of dividing the price of each ordinary share by the book value
Each ordinary share was used. The research findings showed that there is a relationship between financial leverage, profitability and company size
There is a positive and significant relationship between the value of the company. Also the social responsibility of the relationship between them
adjusts.
Keywords:
CSR, Financial leverage, Profitability, Firm size, Firm value