محمد محمدابادی، ۱۴۰۳
ارزیابی اثر سبک رهبری فراگیر در گرایش به یادگیری مادامالعمر معلمان با نقش میانجی قراداد روانشناختی در معلمان مقطع ابتدایی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی۱۴۰۳-۱۴۰۲
زمینه و هدف: سبک رهبری فراگیر با تشویق اعضای گروه موجب طرح ایدهها و نظرات کارکنان میشود و با مشارکت دادن آنان در بحثها و تصمیمگیریهای سازمانی سبب تحقق ایدهها در محیط کاری میشود. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثر سبک رهبری فراگیر در گرایش با یادگیری مادامالعمر با نقش میانجی قرارداد روانشناختی انجام شد.
روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد که روایی آن به روش محتوایی و پایایی آن با استفاده از آزمون کرونباخ بررسی و تایید شد. جامعه آماری تحقیق شامل مدارس آموزش و پرورش شهرستان سبزوار بود و طی آن با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و با کمک فرمول مولر تعداد 300نفر از معلمان به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار spss تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که قرارداد روانشناختی تأثیر معناداری بر یادگیری مادامالعمر داشته و رهبری فراگیر نیز هم بر قرارداد روانشناختی و هم بر یادگیری مادامالعمر تأثیر مثبت و معناداری دارد. تمامی ضرایب تأثیر و مقادیر معناداری در سطح خطای 5% تأیید شدهاند.
نتایج: نتایج این تحقیق نشان داد که قرارداد روانشناختی و رهبری فراگیر تأثیرات معناداری بر یادگیری مادامالعمر در سازمان دارند. بهطور مشخص، قرارداد روانشناختی بهعنوان عاملی مهم در تشویق کارکنان به یادگیری مادامالعمر عمل میکند، و رهبری فراگیر نیز با ایجاد محیطی حمایتگرانه، به تقویت هر دو بعد قرارداد روانشناختی و یادگیری مادامالعمر کمک میکند. ضریب تأثیر مثبت و معنادار این روابط نشان میدهد که سازمانها با تقویت رهبری فراگیر و ارتقای قراردادهای روانشناختی میتوانند سطح یادگیری مستمر کارکنان خود را افزایش داده و بهبود عملکرد سازمانی را تسهیل کنند.
کلیدواژهها:
رهبری فراگیر، یادگیری مادام العمر، قرار داد روانشناختی
Thesis:
evaluation of the effect of inclusive leadership style on the lifelong learning tendency of teachers with the mediating role of psychological contract in elementary school teachers of Sabzevar city in the academic year2023-2024
Background and Objective: Inclusive leadership encourages group members to share ideas and opinions, involving them in discussions and organizational decision-making, thus realizing concepts in the workplace. This study aims to evaluate the impact of inclusive leadership style on the tendency toward lifelong learning with the mediating role of psychological contracts.
Methodology: This research is applied in terms of purpose and descriptive correlational in nature regarding data collection. A standardized questionnaire was used to measure variables, and its validity was confirmed through content analysis, while reliability was assessed using Cronbach's alpha. The statistical population included teachers from the educational schools of Sabzevar County, with a sample size of 300 teachers selected through accessible sampling and Müller’s formula. Data were analyzed using structural equation modeling and SPSS software.
Findings: The results indicate that psychological contracts have a significant impact on lifelong learning, and inclusive leadership positively and significantly influences both psychological contracts and lifelong learning. All impact coefficients and significance values were confirmed at the 5% error level.
Results: The findings of this study reveal that psychological contracts and inclusive leadership significantly affect lifelong learning within organizations. Specifically, psychological contracts act as an important factor in encouraging employees toward lifelong learning, while inclusive leadership fosters a supportive environment that strengthens both psychological contracts and lifelong learning. The positive and significant effect coefficients of these relationships suggest that organizations can enhance the continuous learning levels of their employees and facilitate improved organizational performance by strengthening inclusive leadership and enhancing psychological contracts.
Keywords:
Inclusive leadership, lifelong learning, psychological contract