دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

محمود دستورانی، ۱۴۰۳

اثربخشی درمان‌شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان و انگیزش پیشرفت فرزندان طلاق در مدارس مقطع ابتدایی شهرستان جغتای (سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲)

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان‌شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان و انگیزش پیشرفت فرزندان طلاق در مدارس مقطع ابتدایی شهرستان جغتای (سال تحصیلی 1403- 1402) بود. پژوهش حاضر،تحقیقی از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون بوده است. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر را کلّیه‌ی فرزندان طلاق مشغول به تحصیل در مدارس مقطع ابتدایی شهرستان جغتای (سال تحصیلی 1403- 1402) تشکیل دادند. از این میان 40 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی انخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتندو به پرسش‌نامه‌ی اضطراب امتحان ساراسون(1957) و پرسش‌نامه‌ی انگیزه پیشرفت هرمنس (A.M.T)پاسخ دادند و پروتکل درمان شناختی رفتاری براساس طرح درمانی ویلدرموت(2008) به‌صورت 8 جلسه (هرجلسه 60 الی90دقیقه) و هفته ای یکبار برای آنان اجرا شد. داده‌های حاصل از این پژوهش با استفاده از روش آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (مفروضات کواریانس و آزمون کواریانس) با کمک نرم افزار 28 spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان فرزندان طلاق در مدارس مقطع ابتدایی شهرستان جغتای (سال تحصیلی 1403- 1402) تأثیر مثبت داشته است. همچنین درمان شناختی رفتاری بر انگیزش پیشرفت فرزندان طلاق در مدارس مقطع ابتدایی شهرستان جغتای (سال تحصیلی 1403- 1402) تأثیر مثبت داشته است.

کلیدواژه‌ها: درمان‌شناختی رفتاری، اضطراب امتحان، انگیزش پیشرفت، فرزندان طلاق، مقطع ابتدایی

Thesis:

The effectiveness of cognitive-behavioral therapy for exam anxiety and motivation for the progress of children of divorce in elementary schools in Joghtai city (Education ۱۴۰۲-۱۴۰۳)

The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of behavioral therapy on test anxiety and the motivation of children of divorce in primary schools of Joghtai city (academic year 1402-1403). The current research was a semi-experimental research with a pre-test-post-test design. The statistical population of the present study was made up of all children of divorce studying in primary schools of Joghtai city (academic year 1402-1403). Among these,40 people were selected by random sampling and they are placed in two experimental and control groups. And they answered Sarason's (1957) test anxiety questionnaire and Hermans' achievement motivation questionnaire (A.M.T), and the cognitive behavioral therapy protocol based on Wildermut's (2008) treatment plan was implemented for them in 8 sessions (60-90 minutes each session) once a week. The data obtained from this research were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential (variance assumptions and covariance test) with the help of spss 28 software. The results of the research showed that cognitive behavioral therapy had a positive effect on the test anxiety of children of divorce in primary schools of Joghtai city (academic year 2002-2013). Also, cognitive behavioral therapy has had a positive effect on motivating the progress of children of divorce in elementary schools of Joghtai city (academic year 1402-1403).

Keywords: behavioral therapy, exam anxiety, progress motivation, children of divorce, elementary school.