دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

میکائیل هادی، ۱۴۰۳

بررسی رابطه برنامه درسی پنهان و اهمال کاری تحصیلی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی در دانش‌آموزان پسر متوسطه دوم شهرستان اسفراین

هدف این پژوهش تعیین رابطه برنامه درسی پنهان و اهمال کاری تحصیلی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی در دانش‌آموزان پسر متوسطه دوم شهرستان اسفراین بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مدارس متوسطه دوم شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 1402-1403 بود که به روش نمونه‌گیری نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تصادفی و با استفاده از فرمول کرجسی و مورگان (????) 322 نفر بعنوان افراد نمونه انتخاب شدند، جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه برنامه درسی پنهان تقوایی یزدلی (1392)، پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون و رائبلوم (1984) و پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فرنهام (2006) استفاده شد. در پژوهش حاضر زوج درمانی گاتمن طی 10 جلسه اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین،انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی) استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین برنامه درسی پنهان با اهمال کاری تحصیلی در دانش‌آموزان متوسطه دوم شهرستان اسفراین رابطه معناداری وجود دارد و بین برنامه درسی پنهان با هوش هیجانی در دانش‌آموزان متوسطه دوم شهرستان اسفراین رابطه معناداری وجود دارد همچنین هوش هیجانی در رابطه بین برنامه درسی پنهان و اهمال کاری تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه دوم شهرستان اسفراین نقش میانجی دارد.

کلیدواژه‌ها: برنامه درسی پنهان، اهمال کاری تحصیلی، هوش هیجانی

Thesis:

Investigating the relationship between hidden curriculum and academic procrastination with regard to the mediating role of emotional intelligence in secondary school boys of Esfarain city

The aim of this study was to determine the relationship between the hidden curriculum and academic procrastination with regard to the mediating role of emotional intelligence in male high school students in Esfarayen city. The research method was applied in terms of purpose and correlational in terms of descriptive method. The statistical population included all male high school students in Esfarayen city in the academic year 1402-1403, and 322 people were selected as sample individuals using the multi-stage random cluster sampling method and the Krejci and Morgan formula (1970). To collect data, the Hidden Curriculum Questionnaire by Taqvaei Yazdali (2013), the Academic Procrastination Questionnaire by Solomon and Rayblom (1984), and the Emotional Intelligence Trait Questionnaire by Petrides and Farnham (2006) were used. In the present study, Gottman couple therapy was implemented in 10 sessions. Descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (correlation coefficient) were used to analyze the data. The results of the study showed that there is a significant relationship between the hidden curriculum and academic procrastination in second-year high school students in Esfarayen city, and there is a significant relationship between the hidden curriculum and emotional intelligence in second-year high school students in Esfarayen city. Also, emotional intelligence plays a mediating role in the relationship between the hidden curriculum and academic procrastination in second-year high school students in Esfarayen city.

Keywords: Hidden curriculum, academic procrastination, emotional intelligence