مهدی خسروشیری، ۱۴۰۳
شناسایی زمینه های به کارگیری هوش مصنوعی توسط دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های علوم تربیتی
هدف این پژوهش شناسایی زمینه های به کارگیری هوش مصنوعی توسط دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های علوم تربیتی می-باشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی – تحلیلی و از نوع پژوهش های کیفی است. که اطلاعات آن از طریق پرسشنامه و شیوه میدانی جمع آوری گردیده است. با توجه به قلمرو زمانی و مکانی انجام تحقیق، جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه ازاد واحد سبزوار به تعداد 356 نفر بودند که به منظور برآورد حداقل حجم نمونه از جدول مورگان، به روش تصادفی طبقه ای تعداد 168 نفر انتخاب شدند در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته تنظیم شد که روایی پرسشنامه توسط استاد راهنما مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده های کیفی پژوهش از طریق تحلیل محتوا و فرآیند کدگذاری مبتنی بر طرح نظام¬مند استفاده شد. با توجه به ماتریس بالا عامل زیرساخت های لازم برای هوش مصنوعی با وزن 259/0 در رتبه اول قرار گرفت و زیر معیار C11(امکانات نرمافزاری لازم) با وزن 0.411در رتبه 1 اهمیت و بعد از آن زیرمعیارC12 (منابع تکنولوژیک لازم) با وزن 0.329 در رتبه 2 قرار گرفته اند و زیرمعیار C13 (دادههای مورد نیاز برای اجرای هوش مصنوعی)و با وزن0.260 و در رتبه 3 قرار گرفته اند. نتایج نشان داد مدیریت هوش مصنوعی، تصمیمگیری مبتنی بر هوش مصنوعی، زیرساختهای هوش مصنوعی، مهارتهای هوش مصنوعی و تمایل به هوش مصنوعی بر ارتقای علمی دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار اثرگذار می باشد
کلیدواژهها:
: هوش مصنوعی، عوامل زیرساختی،تجهیزات سخت افزاری
Thesis:
identifying the fields of application of artificial intelligence by master's students in educational sciences
The purpose of this research is to identify the fields of application of artificial intelligence by master's students in educational sciences. The current research is of applied type in terms of purpose, and in terms of descriptive-analytical method, it is of qualitative research type. whose information was collected through a questionnaire and field method. Considering the temporal and spatial scope of the research, the statistical population studied in this research included all students of educational sciences of Azad University, Sabzevar branch, in order to estimate the minimum sample size from the table Morgan, were selected by stratified random method. In this research, a researcher-made questionnaire was prepared based on the interview, and the validity of the researcher-made questionnaire was confirmed by the supervisor. To analyze the qualitative data of the research, content analysis and coding process based on a systematic design were used. According to the above matrix, the factor of necessary infrastructure for artificial intelligence was ranked first with a weight of 0.259, and sub-criterion C11 (required software capabilities) with a weight of 0.411 was ranked 1st, followed by sub-criterion C12 (necessary technological resources) with a weight of 0.411. 0.329 are ranked 2nd and sub-criterion C13 (data required to implement artificial intelligence) with a weight of 0.260 is ranked 3rd
Keywords:
(data required to implement artificial intelligence) with a weight of 0.260 is ranked 3rd