ابوالفضل براتی، ۱۴۰۳
بررسی عوامل مرتبط در پذیرش فناوریهای دیجیتال آموزشی(مطالعه موردی معلمان مقطع ابتدائی شهر مشهد)
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مرتبط در پذیرش فناوریهای دیجیتال آموزشی(مطالعه موردی معلمان مقطع ابتدائی شهر مشهد)بود، این پژوهش به جهت هدف از نوع کاربردی و به جهت روش گردآوری دادهها از شیوه کیفی و نظریه داده بنیاد میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی معلمان ابتدایی شهر مشهدکه تعداد آنها نامحدود میباشد برای تحقیق حاضر با توجه به ویژگیها جامعه آماری، شیوه نمونهگیری در دسترس است تا زمانی که به درجه اشباع رسید. ابزار مورد استفاده در این پژوهش برای انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار تجزیه و تحلیل دادهها بصورت توصیفهای تحلیلی استفاده شد. نتایج نهایی حاصل از پژوهش کلیه میانگین امتیازات تمامی شاخص¬های مولفه کاربری فناوری بالای 3/0 می¬باشد، یعنی به طور کامل قابلیت پذیرش در بین معلمان را دارد. همچنین هم¬چنین وزن مولفه "دانش" در مدل نسبت به سایر مولفه¬ها بالاتر بوده است. بنابراین طبق نظر جامعه مورد مطالعه دانش نسبت به سایر مولفه ها اولویت دارد. لذا نتیجهگیری خواهد شد که معلمان برای کسب دانش استفاده از فناوری لازم است برخی از امکانات نظیر رایانه سخت افزارها و نرم افزارها در اختیار داشته باشند علاوه بر این آموزش ضمن خدمت و تربیت معلمان مجهز به صلاحیت دیجیتالی موجب میشود تا معلم بتواند مطالب درسی را به طور مناسب و از طریق فناوری به دانش آموزان منتقل کنند.
کلیدواژهها:
پذیرش فناوری. دیجیتال آموزشی. معلمان مقطع ابتدائی. شهر مشهد.
Thesis:
Investigating related factors in the adoption of educational digital technologies (a case study of elementary school teachers in Mashhad)
The aim of the present study was to investigate the factors related to the acceptance of educational digital technologies (case study of elementary school teachers in Mashhad). This study is of an applied nature due to its purpose and is based on the qualitative method and data collection method. The statistical population of this study includes all elementary school teachers in Mashhad, whose number is unlimited. For the present study, due to the characteristics of the statistical population, the sampling method is available until it reaches saturation. The tool used in this study was a semi-structured interview. In order to analyze the data, statistical indicators of data analysis were used in the form of analytical descriptions. The final results of the study are that the average scores of all indicators of the technology user component are above 3, meaning that it is fully acceptable among teachers. Also, the weight of the "knowledge" component in the model was higher than other components. Therefore, according to the study population, knowledge has priority over other components. It states that in order to acquire knowledge of using technology, teachers need to have some facilities such as computers, hardware, and software. In addition, in-service training and training of teachers equipped with digital competence will enable teachers to convey course content appropriately to students through technology
Keywords:
Technology adoption. Educational digital. Elementary school teachers. Mashhad city