حسین بیاری، ۱۴۰۳
بررسی تاثیر ادبیات داستانی بر تعلیم و تربیت دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی
هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی شناسایی و اولویتبندی عوامل تاثیرگذار ادبیات داستانی بر تعلیم و تربیت دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه جامعه آماری در بخش کیفی اساتید رشته های برنامه ریزی درسی و ادبیات دانشگاه ، مدیران وکارشناسان آموزش و پرورش و جامعه آماری در بخش کمی دانشآموزان پایه چهارم مدارس ابتدائی شهرستان میامی(بخش مرکزی).که با توجه به استعلام از آموزش و پروش کل تعداد 261 نفر بودند. روش نمونهگیری و تعیین حجم نمونه در مرحله کیفی ترکیب روشهای هدفمند غیرقضاوتی و روش، گلوله برفی و د ربخش کمی بااستفاده از جدول مورگان با انتخاب 152 نفر از از دانشآموزان پایه چهارم مدارس ابتدائی شهرستان میامی به ادامه کار پرداختیم. نتایج در آمار توصیفی از جداول فراوانی و درصدها، میانگینها و انحراف معیارها و در آمار استنباطی از آزمون کولوموگروف اسمیرنف برای تعیین نرمال بودن متغیرها و آزمون معادله ساختاری برای پاسخ فرضیههای تحقیق استفاده شد. ضمناٌ برای انجام محاسبات بسته نرم افزاری Spss/pc و pls به کار گرفته شد. در پژوهش مشخص شد که وضعیت جنسیت در نمونه گروه کمی، شامل 09/53 درصد پسران دانشآموز و 01/46 درصد دختران دانشآموز بودهاست. وضعیت جنسیت در نمونه مدیر، کارشناس، خبره شامل: 50/0 درصد مرد و 50/0 درصد زن بوده است. نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف نشان داد که توزیع داده ها نرمال می باشد. همچنین نتایج بیانگر این بود که رتبه ها و اولویت عوامل تاثیرگذار ادبیات داستانی بر تعلیم و تربیت دانشآموزان پایه چهارمبه شرح زیر است:
درونمایه (تم) در ادبیات داستانی
پیشآگاهی در_ادبیات داستانی_
پرداخت محتوا در ادبیات داستانی
کلیدواژهها:
شناسایی و اولویتبندی عوامل تاثیرگذار، ادبیات داستانی، تعلیم و تربیت، دانشآموزان، پایه چهارم ابتدای
Thesis:
Investigating the impact of fictional literature on the education of fourth grade elementary school students
The purpose of this research was to investigate the identification and prioritization of the influencing factors of fictional literature on the education of fourth grade students. The statistical population of this research is the entire statistical population in the qualitative part of the professors of curriculum planning and literature, managers and education experts and the statistical population in the quantitative part of the fourth grade students of elementary schools in Miami city (central part). There were a total of 261 people in education. Sampling method and determination of sample size in the qualitative phase of the combination of targeted non-judgmental methods and methods, snowball and quantitative analysis, using Morgan's table, we continued the work by selecting 152 students from the fourth grade of elementary schools in Miami city. In descriptive statistics, frequency tables and percentages, averages and standard deviations were used, and in inferential statistics, Kolomogrove Smirnov test was used to determine the normality of variables and structural equation test was used to answer the research hypotheses. In addition, Spss/pc and pls software packages were used for calculations. In the research, it was found that the gender status in the quantitative group sample included 53.09 percent male students and 46.01 percent female students. Gender status in the sample of managers, experts, experts included: 0.50% male and 0.50% female. The results of the Kolmogorov Smirnov test showed that the data distribution is normal. Also, the results showed that the ranks and priorities of the influential factors of fiction literature on the education of fourth grade students are as follows:
1. Theme in fiction
2. Foreknowledge in fiction
3. Payment of content in fiction
Keywords:
identification and prioritization of influential factors. fiction literature education Students. Fou