دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

الهه فاضل، ۱۴۰۳

بررسی جایگاه حسن شهرت و برند تجاری در حق سرقفلی در حقوق ایران

در حقوق ایران، حق سرقفلی یکی از حقوق مالی است که به مستأجری که دارای حق کسب یا سرقفلی باشد، تعلق می‌گیرد. حق حسن شهرت و برند تجاری نیز در حقوق ایران وجود دارد و به عنوان یک حق مالی به شمار می‌رود. در برخی موارد، حق حسن شهرت و برند تجاری می‌تواند به عنوان یکی از عوامل مؤثر در ارزش حق سرقفلی در نظر گرفته شود. به موجب تبصره 2 ماده 19 انتقال حق کسب یا پیشه یا تجارت فقط با تنظیم سند رسمی امکان دارد در حالی که می دانیم انتقال اموال منقول اصولا نیازی به تنظیم سند رسمی ندارد و این الزام خاص املاک است (مواد 22و 46تا 48 ق ث )پس این احتمال تقویت می شود که قانونگذار سرقفلی را نیز در حکم حقوق و منافع مربوط به املاک آورده است. (کاتوزیان ناصر اموال و مالکیت چاپ ششم 1382 نشر میزان ص 63) در حقوق ایران و عرف تجاری بازار از عبارت سرقفلی و حق کسب و پیشه بصورت یک جا و به یک معنی استفاده می شود و لکن عملا این دو عنوان با یگدیگر کاملا متفاوت هستند . حق سرقفلی مبلغی است که در ابتدای مدت اجاره از ناحیه مستاجر، به عنوان حق سرقفلی به مالک پرداخت می شود و به عبارتی نوعی حق تقدم در انتفاع از ملک استیجاری محسوب می شود که در زمان تخلیه ملک، مبلغ سرقفلی میبایست به نرخ روز به مستأجر پرداخت گردد. حق سرقفلی یک حق تبعی است که به تبع مالکیت ذینفع بر منافع ملک( عقد اجاره) ایجاد می گردد و هر چند که نقل و انتقال سرقفلی به نحو مستقل در رویه بازار انجام می شود و لکن حق سرقفلی به تنهایی، موجب ایجاد حق استفاده مستاجر از عین مستاجره نمی شود. حق مالکیت دائم مستاجر بر منافع ملک تجاری را حق سرقفلی می گویند این در حالیست که در عقد اجاره مالکیت مستاجر، بر منافع مورد اجاره موقتی است در حقوق ایران و عرف بازار انتقال حق سرقفلی توام با عقد اجاره است با توجه به مطالب ارائه شده پژوهش حاضر به دنبال بررسی جایگاه حسن شهرت و برند تجاری در حق سرقفلی در حقوق ایران می باشد.

کلیدواژه‌ها: برند، علائم تجاری، سرقفلی، شرکت تجاری

Thesis:

Investigating the position of good reputation and brand in the right to goodwill in Iranian law

In Iranian law, the right to goodwill is one of the financial rights that is granted to a tenant who has the right to acquire or acquire goodwill. The right to good reputation and brand also exists in Iranian law and is considered as a financial right. In some cases, the right to good reputation and brand can be considered as one of the effective factors in the value of goodwill right. According to Note 2 of Article 19, the transfer of the right to acquire or trade is only possible by drawing up an official document, while we know that the transfer of movable property does not require drawing up an official document, and this requirement is specific to real estate (Articles 22 and 46 to 48 of the Islamic Law). The possibility is strengthened that the legislator also included goodwill in the provision of rights and interests related to real estate. (Katouzian Nasser, property and ownership, 6th edition, 1382, published by Mizan, p. 63) In Iran's laws and commercial customs of the market, the term "goodwill" and "business right" are used in the same place and with the same meaning, but in practice, these two titles are completely different from each other. Goodwill is an amount that is paid to the owner by the tenant at the beginning of the lease term as goodwill, and in other words, it is a kind of priority right to benefit from the leased property. to be paid The right of goodwill is a secondary right that is created according to the beneficial ownership of the property (lease contract) and although the transfer of goodwill is carried out independently in the market procedure, but the right of goodwill alone creates the right of use of the tenant. It cannot be rented from Ain. The right of permanent ownership of the tenant over the commercial property is called the right of goodwill. This is the case that in the lease contract, the ownership of the tenant is temporary over the leased interests. In Iranian law and market custom, the transfer of goodwill is accompanied by the lease contract. According to the presented materials, the present study seeks to investigate the position of good reputation and brand in the right to goodwill in Iranian law.

Keywords: Brand, trademarks, goodwill, business company