رویا دولت ابادی، ۱۴۰۳
تاثیر هنردرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس و آشفتگی روانی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان سبزوار
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هنردرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس و آشفتگی روانی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان سبزوار صورت پذیرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی است که در آن با استفاده از روش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل نابرابر، می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر سبزوار سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 135 دانش آموز می باشند، سپس از بین این دانش آموزان و از آنهایی که اعلام همکاری کردند و بصورت در دسترس 75 دانش آموز انتخاب شدند و پرسشنامه های آشفتگی روانی کوهن و همکاران(1983) و پرسشنامه استرس کسلر و همکاران(2002) بین آنها پحش گردید. پس از جمع آوری پرسشنامه ها و امتیاز دهی انها از بین دانش اموزانی که کمترین امتیاز را از لحاظ آشفتگی روانی و استرس را داشتند 40 نفر انتخاب و در دو گروه 20 نفره تقسیم بندی شدند. جلسات هنردرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به مدت10 جلسه، هر هفته 1 جلسه 90 دقیقهای، به اجرای آموزش پرداخته شد و افراد گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل دادههای به دستآمده با استفاده از شاخصهای میانگین و انحراف معیار برای ارائه اطلاعات توصیفی و برای مقایسه میانگین نمرات گروههای آزمایش و کنترل، از تحلیل کوواریانس با کمک نرم افزار spss24 انجام شد. نتایج نشان می دهد که سطح معناداری متناظر با نمرات پیش آزمون برای هر دو متغیر استرس و آشفتگی روانی کمتر از ??/? میباشد. بنابراین رابطه خطی بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون با اطمینان ??/? تائید می گردد. یافتهها بیانگر آن است که ضریب اتا برای متغیر استرس پس از آزمون کمتر از پیش آزمون می باشد که نشان دهنده روند کاهشی میزان استرس بعد از جلسات درمانی دارد و این مقدار برای آشفتگی روان نیز به هم روال است یعنی دوره آزمایشی باعث کاهش و بهبود مقدار آشفتگی روان شده است.
کلیدواژهها:
هنردرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی، استرس، آشفتگی روان
Thesis:
The effect of art therapy based on mindfulness on stress and mental disturbance of female students of the first secondary level of Sabzevar city
The present study was conducted with the aim of investigating the effect of art therapy based on mindfulness on stress and mental disturbance of female students of the first secondary level of Sabzevar city. The current research is an applied research in terms of its purpose, in which it is compared with a control group using a semi-experimental method of pre-test and post-test. The statistical population includes all female students of the first secondary level of Sabzevar city in the academic year of 1402-1403 in the number of 135 students, then 75 students were selected from among these students and from those who announced their cooperation and were available, and the disturbance questionnaires Cohen et al.'s (1983) psychological and Kessler et al.'s (2002) stress questionnaire were used between them. After collecting the questionnaires and scoring them, 40 students were selected from among the students who had the lowest score in terms of mental disturbance and stress and were divided into two groups of 20 people. Mindfulness-based art therapy sessions were conducted for 10 sessions, 1 session of 90 minutes each week, and the people in the control group did not receive any training. The analysis of the obtained data was done using the mean and standard deviation indices to provide descriptive information and to compare the mean scores of the experimental and control groups, from the analysis of covariance with the help of spss24 software. The results show that the level of significance corresponding to the pre-test scores for both variables of stress and mental disturbance is less than 0.05. Therefore, the linear relationship between pre-test and post-test scores is confirmed with 0.95 confidence. The findings indicate that the eta coefficient for the stress variable after the test is lower than the pre-test, which indicates the decreasing trend of the stress level after the treatment sessions, and this value is the same for mental disturbance, which means that the experimental period reduces and improves the value The chaos has subsided.
Keywords:
art therapy based on mindfulness, stress, mental disturbance