مائده هاشم ابادی، ۱۴۰۳
اثربخشی راهبردهای تدریس موثر و برنامه مدیریت رفتار بر پیشرفت تحصیلی و خود مدیریتی دانش آموزان بیش فعال
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی راهبردهای تدریس موثر و برنامه مدیریت رفتار بر پیشرفت تحصیلی و خود مدیریتی دانش آموزان بیش فعال انجام گرفت. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کودکان مدارس ابتدایی مبتلا به بیش فعالی شهرستان نیشابور بودند. این دانش آوزان به تعداد 136 نفر در سال 1402-1403 بوده که به مراکز تخصصی مشاوره کودکان و نوجوانان در شهر نیشابور مراجعه کرده اند بودند که از میان این فراد 36 نفر به روش دردسترس به عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین بر اساس نمره دهی پرسشنامه های پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس (1970) و پرسشنامه خود مدیریتی روزانه (هاوتون و نک، 2002) انتخاب شدند. بعد از انجام پیش آزمون، گروه آزمایش برنامه آموزش راهبردهای تدریس موثر و برنامه مدیریت رفتار برگرفته از کتاب روشهای موثر در تدریس کتابهای دوره ابتدایی نوشته رستمی، مظفر و ابراهیمی (1398) را به مدت 8 هفته (هفته ای یک جلسه) و هرجلسه 90 دقیقه در یکی از مراکز مشاوره که با هماهنگی مرکز صورت گرفت، آموزش تدریس موثر گرفته و گروه دیگر آزمایشی دریافت نکردند و بعد از آن، پس آزمون انجام شد. داده های حاصله با استفاده از نرم افزار SPSS-24 تنظیم و آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته¬ها نشان داد که ضریب اتا به ترتیب برای متغیرهای پیشرفت تحصیلی و خود مدیریتی، 359/? و 672/? میباشد لذا اثربخشی راهبردهای تدریس موثر و برنامه مدیریت رفتار بر پیشرفت تحصیلی و خود مدیریتی زیاد بوده و در پیشرفت تحصیلی شاخص بیشتر از متغیر خود مدیریتی می باشد.
کلیدواژهها:
راهبردهای تدریس موثر و برنامه مدیریت رفتار، پیشرفت تحصیلی ، خود مدیریتی، دانش آموزان
Thesis:
Effectiveness of effective teaching strategies and behavior management program on academic progress and self-management of hyperactive students
The current research was conducted with the aim of effective teaching strategies and behavior management program on academic progress and self-management of hyperactive students. This research was a semi-experimental type with pre-test-post-test and control group. The statistical population included primary school children with hyperactivity in Sabzevar city. These students were 136 people in the year 1402-1403 who had referred to the specialized counseling centers for children and adolescents in Sabzevar city, out of which 36 people were selected as a sample using the available method and in two experimental and control groups. They were selected based on the scoring of the Hermans Progress Motivation Questionnaire (1970) and the Daily Self-Management Questionnaire (Houghton and Neck, 2002). After the pre-test, the experimental group used the effective teaching strategies training program and the behavior management program taken from the book "Effective methods in teaching elementary school books" written by Rostami, Mozafar and Ebrahimi (2018) for 8 weeks (one session per week) and each session 90 Minutes in one of the counseling centers, which took place with the coordination of the center, received effective teaching training, and the other group did not receive a test, and after that, a post-test was conducted. The obtained data were analyzed using SPSS-24 software and analysis of covariance test. The findings showed that the eta coefficient for academic achievement and self-management variables is 0.359 and 0.672, respectively, so the effectiveness of effective teaching strategies and behavior management program on academic achievement and self-management is high, and in academic achievement, the index is more than It is a self-administered variable.
Keywords:
effective teaching strategies and behavior management program, academic progress, self-ma