عصمت علی ابادی، ۱۴۰۳
رابطه جو عاطفی خانواده با عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر سبزوار در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جو عاطفی خانواده با عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر سبزوار در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف، یک پژوهش بنیادی است و از لحاظ روش جز تحقیقات توصیفی و از نوع همبستگی محسوب می شود. جامعه ی آماری این تحقیق شامل تمامی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر سبزوار در سال تحصیلی 1403-1402 می باشد. روش نمونه گیری به صورت خوشهای بود.که بر اساس جدول مورگان تعداد 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکتکنندگان، پرسشنامههای جو عاطفی خانواده هیل برن(1964)، عزت نفس روزنبرگ(1965) و پیشرفت تحصیلی فام و تیلور(1994) را تکمیل کردند. در نهایت اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه ها توسط پژوهشگر جمع آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل دادههای حاصل از آمار توصیفی(توزیع فراوانی، رسم نمودار و محاسبه شاخصهای تمرکز میانگین و میانه) از نرم افزار SPSS استفاده شده است. برای انجام تحلیل عاملی تأییدی، آزمون فرضیات تحقیـق و برازش مدل ساختاری تحقیق حاضر از روش مدلسازی معادلات ساختاری و از نرم افزار amos20 استفاده شد. نتایج پژوهش به طور کلی حاکی از رابطه مثبت و معنادار جو عاطفی خانواده با عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود.
کلیدواژهها:
جو عاطفی خانواده، عزت نفس، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان پسر متوسطه اول
Thesis:
The relationship between the emotional atmosphere of the family and the self-esteem and academic achievement of male students of the first secondary level of Sabzevar city in the academic year of 1402-1403
The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between the emotional atmosphere of the family and the self-esteem and academic progress of the male students of the first secondary level of Sabzevar city in the academic year of 1402-1403. This research is a fundamental research in terms of its purpose, and in terms of method, it is considered a descriptive and correlational type of research. The statistical population of this research includes all male students of the first secondary level of Sabzevar city in the academic year of 1402-1403. The sampling method was clustered, based on Morgan's table, 300 people were selected as a sample. The participants completed the Hillburn Family Emotional Climate (1964), Rosenberg Self-Esteem (1965) and Pham and Taylor (1994) Academic Achievement Questionnaires. Finally, the information obtained from the questionnaires was collected and analyzed by the researcher. SPSS software was used to analyze the data obtained from descriptive statistics (frequency distribution, graph drawing and calculation of mean and median concentration indices). In order to perform confirmatory factor analysis, test the research hypotheses and fit the structural model of the current research, structural equation modeling method and amos20 software were used. The results of the research generally indicated a positive and significant relationship between the emotional atmosphere of the family and the self-esteem and academic progress of students.
Keywords:
emotional atmosphere of the family, self-esteem, academic progress, male students of the first secon