ایلا اریاپور، ۱۴۰۳
رابطه مهارت خودابزارگری با رضایت از زندگی با میانجی گری دارایی های رشدی نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی شهر سبزوار
هدف از این مطالعه، بررسی رابطه مهارت خودابرازگری با رضایت از زندگی با میانجی¬گری دارایی¬های رشدی کودکان بی¬سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی شهر سبزوار بود. روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی و از سری طرح¬های بنیادی می¬باشد. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان پسر 12-8 سال بیسرپرست و بدسرپرست که در مراکز نگهداری شهرستان سبزوار می¬باشند، بودهاند و طبق آماری که از اداره بهزیستی گرفته شد، تعداد نوجوانان مذکور در 3 مرکز نگهداری 42 نفر بوده است. باتوجهبه تعداد کم جامعه پژوهش، نمونه پژوهش به شیوه سرشماری انتخاب شدهاند؛ لذا کلیه افراد جامعه جزء نمونه قرار گرفتهاند. جهت جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬های ابرازوجود گمبریل و ریچی (1987)، رضایت از زندگی داینر و همکاران (1989) و نیمرخ سرمایه¬های رشدی بنسون و همکاران (2006) استفاده شد. داده¬های جمع¬آوری شده با استفاده از روش¬های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) با کمک نرم افزار spss ویراست 20 تجزیه¬و تحلیل شد. نتایج نشان داد بین مهارت خودابرازگری با رضایت از زندگی، خودابرازگری با دارایی¬های رشدی و دارایی¬های رشدی با رضایت از زندگی کودکان بی¬سرپرست و بدسرپرست بهزیستی شهر سبزوار رابطه مثبت معناداری وجود نداشته است
کلیدواژهها:
خودابرازگری، رضایت از زندگی، داراییهای رشدی
Thesis:
Investigating the relationship between self-expression skills and life satisfaction with the mediation of developmental assets of orphaned and abused children under Sabzevar welfare
The method of the current research is descriptive correlation and from the series of applied designs. The statistical population included all unaccompanied and abused male adolescents aged 8-12 who are in care centers in Sabzevar city, and according to the statistics obtained from the welfare department, the number of adolescents in 3 care centers was 42. Due to the small number of the research community, the research sample was selected by census method; Therefore, all members of the society have been included in the sample. To collect data, self-expression questionnaires of Gambrill and Ritchie (1987), life satisfaction questionnaires of Diner et al. (1989) and the developmental capital profile of Benson et al. (2006) were used. The collected data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson's correlation and multivariate regression) with the help of spss software version 20. The results showed that there was no significant positive relationship between self-expression skills and life satisfaction, self-expression with developmental assets and developmental assets with life satisfaction of orphaned and abused children in Sabzevar city
Keywords:
Self-expression, life satisfaction, developmental assets