دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

زهره علی پوریان، ۱۴۰۳

اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی، خودپنداره و خلاقیت کودکان

رشد شخصیت کودکان، شهروند خوب شدن، یادگیری شیوه‌های مناسب برخورد با دیگران در دنیای کنونی امری ضروری است. کمبود مهارت‌های اجتماعی کودکان رابا مشکلاتی مواجه می‌سازد و باعث عدم مصالحه و سازش در روابط بین فردی، مشکلات و اختلالات رفتاری می‌گردد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی، خودپنداره و خلاقیت کودکان انجام شده است. این پژوهش نیمه آزمایشی است. در این مطالعه که با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل و گزینش تصادفی آزمودنی‌ها استفاده شد، 36 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه‌های چهارم، پنجم و ششم دبستان، شهرستان بجنورد ، به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ ، مقیاس خودپنداره کودکان پیرز-هریس، پرسشنامه خلاقیت عابدی استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 7 جلسه، تحت آموزش مهارت‌های اجتماعی قرار گرفتند که در این پژوهش از بسته آموزش مهارت‌های اجتماعی زارعی (????) استفاده شد. برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج نشان داد آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی، خودپنداره و خلاقیت کودکان موثر بوده است. بنابراین توصیه می‌شود، سیستم آموزشی از همان سال‌های ابتدایی مهارت‌های اجتماعی و هیجانی و نحوه ابراز و بیان عواطف و همچنین کنترل آن‌ها را به دانش‌آموزان بیاموزد و آنان را برای تبدیل شدن به شهروندی مفید یاری نماید.

کلیدواژه‌ها: مهارت های اجتماعی، سازگاری اجتماعی ، خودپنداره، خلاقیت

Thesis:

The effectiveness of social skills training on children's social adaptation٫ self-concept and creativity

Children's character development, becoming a good citizen, learning the appropriate ways of dealing with others is essential in today's world. The lack of social skills causes children to face problems and causes lack of compromise in interpersonal relationships, problems and behavioral disorders. This study was conducted with the aim of determining the impact of social skills training on children's social adjustment, self-concept and creativity. This research is semi-experimental. In this study, which used a pre-test-post-test design with a control group and random selection of subjects, 36 female students of 4th, 5th and 6th grade of elementary school, Bojnurd city, were randomly selected and placed in two experimental and control groups. In order to collect information, Sinha and Singh's adaptability questionnaire, Pierz-Harissis children's self-concept scale, and Abedi's creativity questionnaire were used. The experimental group was trained in social skills for 7 sessions In this research, the agricultural social skills training package (2015) was used. Covariance analysis has been used to test the research hypotheses. The results showed that social skills training has been effective on children's social adaptation, self-concept and creativity. Therefore, it is recommended that the educational system teaches social and emotional skills and how to express and control emotions to students from the very early years and help them to become useful citizens

Keywords: social skills, social adaptation, self-concept, creativity