مهدی رشیدی، ۱۴۰۳
شناسایی واولویت بندی عوامل موثرفضای مجازی بر نگرش دانشآموزان با روش Dematel فازی و فرایند تحلیل شبکهای
پژوهش حاضر تحت عنوان" شناسایی واولویت بندی عوامل موثرفضای مجازی بر نگرش دانشآموزان با روش Dematel فازی و فرایند تحلیل شبکهای"در بازه زمانی سال 1403 می باشد. جامع? آماری این پژوهش را تعداد 433نفر از دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان سبزوار شکل می دهد، و پرسشنامه بر اساس اطلاعات محقق ساخته طراحی شده است. بنابراین،روش پژوهش بر مبنای ماهیت و گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر هدف، توسعه ای-کاربردی است. این پژوهش با هدف شناسایی واولویت بندی عوامل موثرفضای مجازی بر نگرش و رفتار اجتماعی دانشآموزان با روش دیمتل فازی و فرایند تحلیل شبکه ای انجام شده است.نتایج این پژوهش نشان میدهد که تأثیر فضای مجازی بر نگرش و رفتار اجتماعی دانشآموزان یک پدیده پیچیده و چندبعدی است که عوامل متعددی در آن نقش دارند. بر اساس تحلیل DANP فازی، مشخص شد که احترام در خانواده مهمترین عامل در این زمینه است. این یافته نشان میدهد که خانواده همچنان نقش محوری در شکلدهی به نگرش و رفتار دانشآموزان در عصر دیجیتال دارد. محیط خانوادگی سالم و روابط مبتنی بر احترام میتواند به عنوان یک سپر محافظتی در برابر تأثیرات منفی احتمالی فضای مجازی عمل کند و به دانشآموزان کمک کند تا از این فضا به شکلی سازنده و مفید استفاده کنند. در رتبه دوم اهمیت، اعتقادات مذهبی قرار گرفت که نشاندهنده نقش مهم باورها و ارزشهای دینی در نحوه تعامل دانشآموزان با فضای مجازی است. این یافته میتواند منعکسکننده بافت فرهنگی و اجتماعی جامعه مورد مطالعه باشد و نشان میدهد که چگونه اعتقادات مذهبی میتوانند به عنوان یک چارچوب راهنما برای دانشآموزان در نحوه استفاده از فضای مجازی و تفسیر محتوای آن عمل کنند.
کلیدواژهها:
فضای مجازی، رفتار اجتماعی، دانش آموزان، دیمتل فازی،تحلیل شبکه ای
Thesis:
Identifying and prioritizing the effective factors of virtual space on students' attitudes with fuzzy Dematel method and network analysis process
The current research is titled "Identification and prioritization of the effective factors of virtual space on students' attitude with fuzzy Dematel method and network analysis process" in the period of 1403. The statistical population of this research is formed by the number of 433 male and female high school students of Sabzevar city, and the questionnaire was designed based on the information provided by the researcher. Therefore, the research method based on the nature and data collection is a descriptive survey type and in terms of the goal, it is an applied development. This research was conducted with the aim of identifying and prioritizing the effective factors of virtual space on the social attitude and behavior of students using the Fuzzy Dimetal method and the process of network analysis. The results of this research show that the effect of virtual space on the social attitude and behavior of students is a complex and multidimensional phenomenon. Many factors play a role in it. Based on the fuzzy DANP analysis, it was found that respect in the family is the most important factor in this regard. This finding shows that the family still has a central role in shaping the attitude and behavior of students in the digital age. A healthy family environment and relationships based on respect can act as a protective shield against the possible negative effects of cyberspace and help students to use this space in a constructive and useful way. Religious beliefs were ranked second in importance, which indicates the important role of religious beliefs and values in the way students interact with cyberspace. This finding can reflect the cultural and social context of the studied society and shows how religious beliefs can act as a guiding framework for students in how to use virtual space and interpret its content.
Keywords:
virtual space, social behavior, students, fuzzy model, network analysis network analysis