الهام قلی زاده، ۱۴۰۳
شناسایی وتحلیل چالشها و راهکارهای اموزش سواد رسانه ای در برنامه درسی دوره متوسطه اول
این پژوهش باهدف شناسایی و تحلیل چالشها و راهکارهای آموزش سواد رسانهای در برنامه درسی دوره متوسطه اول
انجامشده است. روش پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی از نوع اکتشافی و با استفاده از راهبرد تحلیل مضمون
انجامگرفته است. جامعه آماری در این تحقیق تمام اساتید و متخصصان فعال در رشته علوم تربیتی و برنامهریزی درسی و
معلمان درس سواد رسانهای مقطع متوسطه اول استان خراسان رضوی بود که تعداد 9 نفر با استفاده از روش نمونهگیری نظری
)غیر احتمالی( و هدفمند به روش گلوله برفی بهعنوان نمونه انتخاب گردید. بهمنظور گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه
ساختاریافته استفاده شد. نتایج نشان داد که چالشها به 5 زیرگروه چالشهای فرهنگی، چالشهای اقتصادی، چالشهای
مدیریتی، چالشهای آموزشی و چالشهای پژوهشی تقسیمبندی شدهاند که از مهمترین آن ها می توان ضعف محتوایی
برنامه درسی، ضعف آموزشوپرورش در توسعه و ترویج سواد رسانهای و مشکالت مالی و زیرساختهارا نام برد. راهکارها
4 راهبرد راهکارهای آموزشی، راهکارهای سازمانی، راهکارهای مدیریتی، راهکارهای پژوهشی را شامل میشد که از
کارآمدترین آنها میتوان به تغییردر ماهیت برنامههای درسی، افزایش دانش رسانهای معلمان، بهبود نگرش فراگیران نسبت
به رسانه، توسعه تفکر انتقادی در فراگیران و بهروز کردن زیرساختهارسانهای در آموزشوپرورش اشاره کرد. تحلیلهایی
که در پی چالشها و راهکارهایشناساییشده صورت گرفت به 4 زیرگروه تحلیل آموزشی، تحلیل فرهنگی، تحلیل عملکرد
معلمان و تحلیل مدیریتی طبقهبندی شد. با توجه به تحلیل نهایی یافتهها نتیجه میگیریم که آموزش سواد رسانهای در برنامه
درسی دوره متوسطه اول وضعیت مطلوبی ندارد و همچنین آینده روشنی برای آن پیشبینی نمیشود. لذا بهکارگیری
راهکارهای تحقیق در برنامه درسی کمک شایانی در نهادینه کردن سواد رسانه ای خواهد کرد
کلیدواژهها:
واژگان کلیدی: آموزش سواد رسانهای، برنامه درسی، چالش ها، راهکارها.
Thesis:
Identification and analysis of challenges and solutions of media literacy education in middle school curriculum
This study aimed to identify and analyze the challenges and solutions associated with media
literacy education within the first cycle of secondary education curricula. Employing a
qualitative, exploratory research design, this study utilized thematic analysis. The population
comprised all faculty and experts in educational sciences and curriculum planning, as well as
media literacy teachers in the first cycle of secondary education in Khorasan Razavi Province.
Nine participants were purposefully selected using a snowball sampling technique. Semistructured interviews were conducted to gather data. Results revealed that challenges could be
categorized into five subcategories: cultural, economic, managerial, educational, and research.
Key challenges included weaknesses in curricular content, deficiencies in the education
system's development and promotion of media literacy, and financial and infrastructural
problems. Solutions were categorized into four strategies: educational, organizational,
managerial, and research. The most effective solutions included curriculum reform, enhancing
teachers' media literacy, improving learners' attitudes toward media, developing learners'
critical thinking, and upgrading media infrastructure in education. Analyses of the identified
challenges and solutions were categorized into four subcategories: educational analysis,
cultural analysis, teacher performance analysis, and managerial analysis. Based on the final
analysis of the findings, it can be concluded that media literacy education in the first cycle of
secondary education curricula is in an unsatisfactory state and does not have a promising
future. Therefore, implementing the research-based solutions in the curriculum will
significantly contribute to institutionalizing media literacy.
Keywords:
Keywords: Media literacy education, curriculum, challenges, solutions